Volvo i Saab jsou na prodej. Najde se kupec?

Karel Toman
10. 2. 2009 9:33
Švédové automobilky považují za rodinné stříbro
Foto: Reuters

Švédsko - Švédský automobilový průmysl je na prodej. Jeho majitelé, dvě největší americké automobilky, mají totiž dost starostí samy se sebou.

Švédská vláda s nimi podle Financial Times už od prosince jedná o možném prodeji. Připravila už i ozdravný balíček ve výši až 3,5 miliardy dolarů, aby „svým" automobilkám a jejich dodavatelům mohla garantovat případné půjčky. Uvolnění peněz ale podmiňuje tím, že výroba zůstane ve Švédsku.

Značky Saab a Volvo si vedou každá jinak a mohou proto taky očekávat jiné nabídky. Pokud ovšem nějaké přijdou.

Saab byl katastrofa, Volvo zklamání

Saab patří od roku 1989 společnosti General Motors a podle časopisu The Economist byla tahle koupě pro Američany finanční katastrofou. Saab je mnohem menší automobilka než Volvo. V roce 2007 prodala jen 125 tisíc aut, zatímco Volvo jich prodalo půl milionu. Saab stál GM kolem pěti miliard dolarů a nikdy nebyl ziskový.

Volvo získala automobilka Ford v roce 1999 za skoro šest a půl miliardy dolarů. Narozdíl od Saabu byla ale tahle investice spíš zklamáním, než pohromou. Značka byla mírně zisková, ale v roce 2008 se její prodej propadl o 18 procent. Koncem ledna Volvo oznámilo, že jeho ztráty dosáhly jedné a půl miliardy dolarů, z toho polovinu v posledním kvartálu roku 2008.

Majitelé se proto hledí v těžké chvíli této zátěže zbavit. Stejně jako jsou v jiné kondici jejich švédské dceřiné společnosti, i jejich majitelé jsou pod různým tlakem prodávat. I tady je na tom hůř GM.

General Motors totiž musí do 17. února prokázat hospodářské zlepšení, jinak bude muset do konce března vrátit  peníze, které mu na záchranu poskytla vláda. Naproti tomu Ford, který se v minulosti zbavil značek Aston Martin a Jaguar Land Rover, stále doufá, že krizí projde bez toho, aniž by ho musela zachraňovat americká vláda. GM je tedy pod větším tlakem prodávat.

Oproti Saabu má Volvo podle odborníků také několik dalších výhod jako celosvětovou síť prodejců, lepší technologie a větší „šmrnc". Obě značky ale zároveň pod americkými vlastníky nedokázaly setřást pověst aut sedících pevně mezi luxusními a masově vyráběnými auty.

Švédové chtějí automobilky doma

Další komplikací prodeje může být v úvodu zmíněná podmínka švédské vlády. Například Saab by musel přesunout výrobu nového modelu své řady 9-5, která má začít koncem roku, z německého Rüsselsheimu do švédského Trollhattanu. Náklady na stěhování odhadl The Economist na 200 milionů dolarů. Výrobu svého "crossoveru" řady 9-4, která měla spustit příští rok, by musel GM stáhnout až z Mexika.

Je ale otázka, jestli se vůbec nějaký kupec najde. Jak upozornil The Economist, „velcí evropští výrobci se podívali a vzdali to. A i přes vytrvalé zvěsti o zájmu několika čínských firem se zatím žádná nabídka neobjevila."

 

Právě se děje

Další zprávy