Brno - Lidé budou šetřit na topení, nebudou chodit na kávu s přáteli do restaurace, utratí méně za dárky nebo za dovolenou.
Tak to jeden z výsledků průzkumu agentury STEM/MARK, která se zaměřila na vnímání a předpokládaný vliv finančních otřesů ve světě na české domácnosti a spotřebitele.
Lidé mají z krize obavy a chtějí šetřit. Spoření - raději něž utrácení - volných finančních prostředků v době krize, zvolilo 57 procent respondentů.
Nejvíce se lidé v Česku bojí toho, že krize bude mít výrazný vliv na chod domácností.
Dopadů finanční krize na domácnost se obává 80 procent respondentů. Menší je míra obav o dopad krize na podnik, kde jsou lidé zaměstnáni. 43 procent respondentů vyjádřilo obavy o dopad krize na jejich zaměstnavatele.
Jistota zaměstnání bude pravděpodobně ovlivňovat i ekonomické vyhlídky domácnosti do příštího roku. Horší ekonomickou situaci své domácnosti očekává 48 procent lidí, stejnou 46 procent a lepší pouze 7 procent.
Lidé, kteří plánují šetřit, mají následující priority. Otočit doprava kohoutkem na topení je nejčastěji uváděný způsob jak šetřit (71 procent).
Z průzkumu také vyplývá, že lidé si chtějí odříkat posezeních s přáteli u kávy, vína nebo piva.
"Restauratéři pravděpodobně neuvidí v nejbližší době část svých zákazníků, kteří raději zůstanou doma, než by utráceli za konzumaci v pohostinství (58 procent). Nákup vánočních dárků (60 %), výdaje za telekomunikační služby (60 procent) a výdaje za dovolenou (56 procent), patří společně do první pětice oblastí, kde by se měly projevit úsporné plány domácností," uvedli zástupci agentury v průzkumu.
Lidé ale podle průzkumu, ve kterém odpovídalo 500 lidí, více v době krize věří České národní bance než vládě a jako nejbezpečnější způsob uložení peněz preferují stavební spoření.