Brusel/Praha - České kraje, které daly bez soutěže na deset let desítky miliardy korun Českým drahám na provozování regionální dopravy, musí zpozornět.
Evropská komise, k níž zamíří stížnosti soukromých dopravců, které české a moravské kraje odmítly pustit na koleje, totiž už v podobném případě dává najevo, že se jí dotace pro státní firmu bez soutěže nelíbí.
Podle deníku Financial Times Deutschland bruselští úředníci prošetřují miliardové dotace a desetileté smlouvy, které dostala na provoz regionálních tratí státní společnost Deutsche Bahn od dvou spolkových zemí, Berlína a Braniborska. A podle zdrojů deníku z Bruselu hrozí, že dopravce bude muset dotace od spolkových zemí vracet. "Je to precedentní případ," řekl zdroj listu.
Miliardy bez soutěže
Jde o miliardy eur, které vlády Berlína i Braniborska rozdělily bez soutěže. Například Braniborsko tak dceřiné firmě Deutsche Bahn dá 2,8 miliardy eur. Komise ale nyní chce vyšetřit, jaké jsou skutečné náklady na provoz regionálních železničních tratí a proč na ně spolkové země nevypsaly soutěže, kterých se mohli zúčastnit i další dopravci.
Komise tak chce prošetřit smlouvy od roku 2008 až do roku 2012.
Podle Financial Times Deutchland by rozhodnutí komise mohlo padnout už na začátku příštího roku. Německá vláda zatím postup spolkových zemí podporuje a chce všechny potřebné doklady poslat do Bruselu co nejdříve. Podle soukromého sdružení dopravců v Německu mohly spolkové země ušetřit v případě vypsání soutěží za deset let desítky miliard eur.
Situace v Německu je podobná té v Česku. Minulý týden všechny české a moravské kraje uzavřely smlouvy s Českými drahami a rozhodly, že soukromou konkurenci na tratě nepustí. Kraje tak zaplatí za krajskou dopravu příští rok osm miliard korun, z toho 2,7 miliardy přispěje krajským rozpočtům stát. Letos kraje zaplatily regionální vlaky 8,2 miliardy korun.
Hejtmani stále tvrdí, že zakázka pro České dráhy na deset let je pro regiony nejvýhodnější, uzavření smlouvy doporučily i právní posudky.
Hádky pokračují
"Českou železnici čekají vzhledem dlouhodobým smlouvám s objednateli zásadní změny. Z evropských fondů mohou České dráhy získat až 4 miliardy korun a spolu s komerčním financováním a vlastními zdroji Českých drah to bude znamenat razantní modernizaci vozového parku ve všech regionech," uvedl například hejtman Pardubického kraje Radko Martínek.
Podle hejtmanů slibují soukromé firmy to, co splnit nemohou. "To co slibuje pan Jančura, je neuskutečnitelné, nemá jediný vlak a nemá ani dostatečně vyškolený personál. Z osmdesátimiliardového kontraktu na deset let se v žádném případě nedá ušetřit 20 miliard," uvedl Martínek.
V Česku se tak zatím spor o regionální železnice odehrává ve vzájemných ostrých slovních hádkách mezi podnikatelem Radimem Jančurou, který mluví o absolutní aroganci a urputném lhaní, hejtmany a šéfy Českých drah. Ti zase označují Jančuru za neseriozního podnikatele, který nikdy nechtěl s vlaky jezdit.
Podle Jiřího Schmidta ze společnosti Regiojet, kterou založil majitel Student Agency Jančura, ale i šetření Evropské komise v Německu dokazuje, že stížnost firmy na postup některých krajů do Bruselu má šanci na úspěch. "Naše pozici je výhodná, máme konkrétní nabídky pro některé kraje, které jasně ukazují, že naše nabídka je výhodnější a levnější," řekl deníku Aktuálně.cz.