Brno - Společnost Student Agency, která nyní zaměstnává 1000 osob, rozšíří do konce příštího roku počet pracovních míst o dalších 250. Pouští se totiž do nového byznysu: prodeje pobytových zájezdů.
Provozovatel známých žlutých autobusů Radim Jančura není skormný: hodlá dosáhnout na českém trhu až neuvěřitelného podílu třiceti procent, jak uvedl pro týdeník Ekonom.
Podíl třicet procent a roční obrat tři miliardy chce Jančura získat již v příštím roce. Prvním krokem k jeho podnikání bylo získání internetové domény dovolena.cz. Zaplatil za ni zhruba deset milionů korun.
Pomocí ní chce nabízet zájezdy českých i německých cestovních kanceláří. Údajně již má domluvené smlouvy se zhruba dvěma stovkami tuzemských a stovkou německých kanceláří.
Poměry se budou měnit celý rok
Jančura tvrdí, že zákazníky zaujme svou nabídkou. "Například zájezdy all inclusive v čtyřhvězdičkovém hotelu budeme nabízet pod deset tisíc," řekl.
Jančurův záměr stát se novým velkým subjektem na trhu dovolených je v březnu již druhý v řadě. Již předtím oznámila Americko-turecká společnost Odien, která mimo jiné vlastní Čedok a polovinu ESO Travel, že kupuje FIRO-tour, která patří také mezi největší CK u nás. Ta bude nadále prodávat zájezdy pod svým jménem. Dohromady se ale tyto cestovní kanceláře stanou novou jedničkou a předstihnou tak Exim tour. Subjekt by mohl ročně dosáhnout tržeb okolo šesti miliard korun a uspokojit kolem 400 tisíc klientů.
Navíc Exim tours možná také v brzké době změní vlastníka. Zájem již projevila investiční skupina Penta. Krachy a slučování cestovních kanceláří budou zřejmě pokračovat během celého letošního roku.
Úspěch podle odborníků není zaručen
Odborníci si však nejsou jisti, zda je pro vstup do podnikání v cestovním ruchu správná doba. Výkonný ředitel CK Fischer Jiří Jelínek odhaduje, že po loňském pětinovém propadu trhu bude letos propad trhu dalších dvacet procent, a CK Fischer proto redukovala své prodejní plány o sedm procent.
Mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura je přesvědčen, že získání třicetiprocentního podílu do roka je v našich podmínkách nereálné. "U nás se ročně prodají necelé dva miliony zájezdů, to by musel prodávat šest set až sedm set tisíc," řekl Okamura. Podle něho se dá vstup Student Agency přirovnat k situaci CK Neckermann, kdy se také říkalo, že bude velkým hráčem. "Dosud není ani mezi první desítkou," sdělil Okamura.
Nápad vstoupit do prodeje zájezdů přes internet se však Okamurovi líbí. "Je třeba o tom ale přemýšlet v dlouhodobém horizontu, tak pěti až deseti let. U nás sice prodeje zájezdů přes internet stoupají (předloni to bylo 20 procent a vloni 25), ale stále ještě zaostáváme za západní Evropou a ještě více za Japonskem a USA. Tam už se přes internet prodají čtyři z deseti zájezdů," dodal Okamura.