Brno - Státu se to, že se nedokázal dohodnout s lidmi bydlícími v okolí brněnských tunelů Dobrovského, výrazně prodraží.
Tunely, které jsou klíčovou stavbou pro dopravu v Brně a už stály pět a půl miliardy korun, totiž budou kvůli rozhodnutí soudu dražší a také dokončeny později, než se plánovalo.
Městský soud v Praze zrušil stavební povolení na základě stížností lidí, podle kterých nedokázal stát zajistit jejich ochranu před hlukem. Soud případ vrátil ministerstvu dopravy, které se má znovu vypořádat s námitkami občanského sdružení.
Měsíčně desítky milionů
Podle nejnovějších výpočtů Ředitelství silnic a dálnic se stavba prodraží o stamiliony korun. Důvodem jsou náklady na úvěry, nájmy pozemků, nájmy budov, odkanalizování tunelu i další.
Tunely jsou přitom hotovy z osmdesáti procent.
"Zastavením stavby se zprovoznění zpozdí téměř o půl roku a škodám, které si v závislosti na délce přerušení prací vyžádají kolem 58 milionů korun měsíčně nad rámec rozpočtu stavby," uvedla mluvčí dálničního ředitelství Martina Vápeníková.
Podle generálního ředitele ŘSD Jiřího Švorce je už jasné, že termín dokončení v listopadu 2011 se nestihne. "Ve stavební činnosti bude možno pokračovat nejdříve v březnu letošního roku," uvedl.
Podle Švorce jde v případě brněnských tunelů o precedenční případ pro další velké stavby v Česku.
Je to precedens
"V obecném měřítku, bez ohledu, zda jde o stavbu státní či soukromou, nemá podle příkladu v Brně investor prakticky žádnou jistotu, že může svoji investici začít realizovat, aniž by věděl, že mu v půlce výstavby soud nezruší stavební povolení. Jde podle mého o významný precedens, který může řadu investorů odradit," uvedl Švorc.
Hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek kritizoval skutečnost, že soud stavební povolení zrušil zhruba tři roky po jeho vydání. Podle Haška by měla existovat zákonná lhůta, do kdy může soud v těchto případech rozhodnout. Prodražení stavby podle něj způsobí, že budou v rozpočtu ŘSD chybět peníze na některé další stavby v regionu.
Podle soudu ale nejde povolit stavbu bez splnění limitu hluku.
"Jde o obvyklý alibismus úředníků, kteří některé problémy, jako je třeba nadlimitní hluk z dopravy, přesouvají na navazující řízení, v tomto případě až na kolaudaci stavby, což může být pak obtížně řešitelné," uvedl už dříve Miroslav Patrik z Dětí Země, které jsou od roku 2004 účastníky tohoto stavebního řízení.
Z akustické studie totiž vyplývá, že denní hlukový limit ve venkovním prostředí 60 dB byl překročen na 23 měřících místech z celkových 60 a noční limit 50 dB na 14 místech.
Stavba zahrnuje dva paralelní ražené tunely dlouhé 1,25 kilometru spojující městské části Žabovřesky a Královo Pole. Měly by se stát klíčovou součástí brněnského velkého městského okruhu.