Podle Českého statistického úřadu jen za poslední týden zdražil Natural 95 i nafta o více než deset haléřů. Jejich výpočty potvrzují i čísla společnosti CCS.
Statistikové uvádějí, že průměrná cena obou nejoblíbenějších pohonných hmot vzrostla nad 26,50 koruny.
Na ceny u čerpacích stanic se zpožděním dopadá zdražení ropy. Ta se za poslední měsíc dostala z padesáti dolarů za barel až k šedesátidolarové hranici. Benzín v tuzemsku na tyto výkyvy reaguje většinou s třítýdenním zpožděním.
Dá se tak čekat, že i další dny a týdny se domácí automobilisté zlevnění nedočkají.
Dražší v dalších letech
K tomu příští týden dojde na jednání Evropské komise, která si naplánovala rozpravu o spotřební dani na naftu.
V dalších letech by se tak mohli "dieseloví" řidiči dočkat situace, že jim pohonné hmoty zdraží až o desítky procent.
Podle návrhu komisaře pro daně a cla Lászla Kovácse by z nynějších 302 eur na tisíc litrů bylo v roce 2014 až 380 eur. Zdražovat by se mělo postupně, v krocích. Důvod? Aby dopad nebyl tak jednorázový a tvrdý. A aby byl očím motoristů co nejvíce skryt.
Komise chce daně zvyšovat z důvodu takzvané tankovací turistiky. Pro dopravce tvoří nafta 20 až 30 procent nákladů. Řidiči tak jsou ochotni zvolit cestu velkou oklikou jen proto, aby mohli natankovat levněji.
Ztráty státních pokladen
Studie o chování německých řidičů dokládá, že jejich výlety za levným benzínem a naftou do Česka a Polska stály loni německou státní pokladnu 1,9 miliardy eur.
Dalším "oficiálním" důvodem zvyšování daně je pak ekologie. Snížení tankovací turistiky má omezit množství emisí v ovzduší.
Návrh má v komisi ale odpůrce. Komisařka pro rozpočet Dalia Grybauskaite prosazuje naopak linie co možná nejnižších minimálních daní.
Daň za naftu se nyní v jednotlivých státech unie dost liší. Ačkoli je stanoveno minimum 302 eur za tisíc litrů, některé státy mají výjimku a uplatňují 220 až 294 eur. Velká Británie je na druhém konci spektra s daní 693 eur.