Rozhodl o tom Nejvyšší správní soud, který odmítl stížnost společnosti. Té pokutu udělila Česká obchodní inspekce ve Zlíně v roce 2004.
Zákazník nemá za reklamaci platit
Podle soudu se T-Mobile dopustil porušení zákona v několika bodech reklamačního řádu.
Zákazník tak byl v reklamačním řádu například upozorněn na povinnost uhradit náklady za posouzení reklamovaných vad v případě, kdy vada nebude zjištěna nebo kdy bude v rámci reklamačního řízení zjištěna vada, na níž se reklamace nebude vztahovat.
"Pokud reklamovaná vada nebude zjištěna a zákazníkovi bude předvedena funkčnost předmětu reklamace, je zákazník povinen uhradit prokazatelné náklady vzniklé v souvislosti s odborným posouzením reklamované vady, maximálně však vždy 500 korun plus 22 procent daně z přidané hodnoty," psalo se v reklamačním řádu.
Občanský zákoník přitom podle soudu nikde nestanoví, že kupující při uplatnění vad věci musí nést náklady na zjištění této vady.
"Reklamační řád žalobce, který stanovil v případě podání takzvané neoprávněné reklamace povinnost spotřebitele uhradit prokazatelné náklady vzniklé v souvislosti s odborným posouzením vady, omezuje odpovědnost žalobce za vady prodávané věci. Takové ustanovení je protizákonné," uvedla předsedkyně senátu Nejvyššího správního soudu Marie Součková.
Podle soudu takové ustanovení v reklamačním řádu mohlo vést k tomu, že zákazníky odrazovalo od uplatňování reklamací.
I celý Twist musí jít vrátit
Podle soudu společnost T-Mobile klamala spotřebitele také o nákupních podmínkách u Twist sady. Zákazníci dostali nesprávnou informaci o tom, že lze reklamovat jen jednotlivé komponenty samostatně, a nikoliv Twist sadu jako celek.
K porušení zákona o ochraně spotřebitele tak, že zákazník byl informován dvojím a rozdílným způsobem, kdy jiné informace byly poskytovány v nabídkových materiálech a jiné v reklamačním řádu.
Soud také uvedl, že společnost T-Mobile zákazníky řádně neseznámila s délkou záruční doby při výměně výrobku.
Jde už o druhou desetitisícovou pokutu, kterou společnost T-Mobile dostala od České obchodní inspekce a kterou letos potvrdil Nejvyšší správní soud.
První pokutu dostala firma za to, že ve své prodejně ve Zlíně neuváděla ceny u některých programů i s daní z přidané hodnoty.
Ve volně přístupných cenících byly ceny některých tarifů uvedeny bez daně z přidané hodnoty. Pětiprocentní DPH byla uvedena pod ceníkem drobnějším písmem formou poznámky a podle inspekce tak prodejce nutil zákazníka, aby si sám udělal konečný výpočet ceny služby.
Podle Nejvyššího správního soudu, který posuzoval odvolání firmy, prodejce vyvolal u zákazníků dojem, že cena služeb je nižší než ve skutečnosti.
"Uvedené označení ceny mohlo spotřebitele uvést v omyl, tím spíše, pokud se v informačním letáku objevily rovněž ceny za jiné produkty, v nichž již byla zahrnuta DPH," uvedla předsedkyně senátu Nejvyššího správního soudu Marie Součková.