T-Mobile při reklamaci klamal zákazníky

Tomáš Fránek
24. 4. 2006 10:06
Brno - Pokutu 10 tisíc korun musí zaplatit společnost T-Mobile, že ve svém reklamačním řádu znevýhodňovala zákazníky. Uvnitř: ANKETA

Rozhodl o tom Nejvyšší správní soud, který odmítl stížnost společnosti. Té pokutu udělila Česká obchodní inspekce ve Zlíně v roce 2004.

Zákazník nemá za reklamaci platit

Podle soudu se T-Mobile dopustil porušení zákona v několika bodech reklamačního řádu.

Zákazník tak byl v reklamačním řádu například upozorněn na povinnost uhradit náklady za posouzení reklamovaných vad v případě, kdy vada nebude zjištěna nebo kdy bude v rámci reklamačního řízení zjištěna vada, na níž se reklamace nebude vztahovat.

"Pokud reklamovaná vada nebude zjištěna a zákazníkovi bude předvedena funkčnost předmětu reklamace, je zákazník povinen uhradit prokazatelné náklady vzniklé v souvislosti s odborným posouzením reklamované vady, maximálně však vždy 500 korun plus 22 procent daně z přidané hodnoty," psalo se v reklamačním řádu.

Občanský zákoník přitom podle soudu nikde nestanoví, že kupující při uplatnění vad věci musí nést náklady na zjištění této vady.

"Reklamační řád žalobce, který stanovil v případě podání takzvané neoprávněné reklamace povinnost spotřebitele uhradit prokazatelné náklady vzniklé v souvislosti s odborným posouzením vady, omezuje odpovědnost žalobce za vady prodávané věci. Takové ustanovení je protizákonné," uvedla předsedkyně senátu Nejvyššího správního soudu Marie Součková.

Podle soudu takové ustanovení v reklamačním řádu mohlo vést k tomu, že zákazníky odrazovalo od uplatňování reklamací.

I celý Twist musí jít vrátit

Podle soudu společnost T-Mobile klamala spotřebitele také o nákupních podmínkách u Twist sady. Zákazníci dostali nesprávnou informaci o tom, že lze reklamovat jen jednotlivé komponenty samostatně, a nikoliv Twist sadu jako celek.

K porušení zákona o ochraně spotřebitele tak, že zákazník byl informován dvojím a rozdílným způsobem, kdy jiné informace byly poskytovány v nabídkových materiálech a jiné v reklamačním řádu.

Soud také uvedl, že společnost T-Mobile zákazníky řádně neseznámila s délkou záruční doby při výměně výrobku.
Jde už o druhou desetitisícovou pokutu, kterou společnost T-Mobile dostala od České obchodní inspekce a kterou letos potvrdil Nejvyšší správní soud.
 
První pokutu dostala firma za to, že ve své prodejně ve Zlíně neuváděla ceny u některých programů i s daní z přidané hodnoty.

Ve volně přístupných cenících byly ceny některých tarifů uvedeny bez daně z přidané hodnoty. Pětiprocentní DPH byla uvedena pod ceníkem drobnějším písmem formou poznámky a podle inspekce tak prodejce nutil zákazníka, aby si sám udělal konečný výpočet ceny služby.

Podle Nejvyššího správního soudu, který posuzoval odvolání firmy, prodejce vyvolal u zákazníků dojem, že cena služeb je nižší než ve skutečnosti.

"Uvedené označení ceny mohlo spotřebitele uvést v omyl, tím spíše, pokud se v informačním letáku objevily rovněž ceny za jiné produkty, v nichž již byla zahrnuta DPH," uvedla předsedkyně senátu Nejvyššího správního soudu Marie Součková.

 

Právě se děje

Další zprávy