Brno - Přestože už v březnu ministr životního prostředí Martin Bursík odmítl udělit výjimku výstavbě miliardového vodního kanálu na Labi u Přelouče a tím kontroverzní stavbu definitivně zablokoval, stát stále utrácí desítky milionů za výkup pozemků, přes něž měla tato vodní cesta vést.
Z dokumentů, které má redakce Aktuálně.cz k dispozici, vyplývá, že náměstek ministra dopravy Jiří Hodač vydal v červenci, tedy až čtyři měsíce po rozhodnutí ministra Bursíka, příkaz k dokončení výkupu pozemků pro stavební stupeň Přelouč.
A jde o pozemky za 23 milionů korun.
Pozemky do budoucna
Podle Ředitelství vodních cest stát dosud za pozemky utratil téměř 89 milionů korun a už zbývalo vykoupit pozemky právě jen za zmiňované 23 miliony. Pro jistotu. Kdyby se někdy v budoucnu kanál postavil.
Souvislosti
- Úřady zrušily zakázku na kanál na Labi - více ZDE
- Bursík zastavil stavbu kanálu na Labi - více ZDE
- Jak se plánovala stavba kanálu na Labi - více ZDE
"Vážený pane náměstku, s odvoláním na právní posouzení nezbytných úkonů, jejichž účelem je prevence škod pro případ budoucí realizace pozastavené stavby 'Stupeň Přelouč II' s důrazem na nutnost udržet v platnosti územní rozhodnutí na výše uvedenou stavbu Vás žádám o souhlas s dokončením výkupu pozemků," uvedl ve své žádosti ze začátku července šéf Ředitelství vodních cest Miroslav Šefara.
"Souhlasím s dokončením výkupu pozemků, potřebných pro umístění stavby Stupeň Přelouč II a s čerpáním příslušných finančních prostředků z rozpočtu SFDI (pro rok 2007) na tyto výkupy s celkovým objemem 22 987 740 korun. Cílem dokončení výkupu je scelení kompletu vykoupeného území a zamezení komplikací při výkupu doposud nevykoupených pozemků při rozhodování o pokračování stavby," napsal Hodač na konci července v dopise, který má deník Aktuálně.cz k dispozici.
Příští rok se podle rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury přitom už s dalšími penězi na výstavbu kanálu nepočítá.
Chceme kontrolu
Počínání státních úředníků kritizují ekologové, kteří chtějí požádat Nejvyšší kontrolní úřad, aby postup ministerstva prozkoumal.
"Jedná se o exemplární příklad plýtvání milionů ze státního rozpočtu, neboť stavba nemůže být realizována, a přesto se pro ni dále vykupují pozemky," řekl právník Ekologického právního servisu Pavel Doucha.
Ministerstvo dopravy přitom po rozhodnutí Martina Bursíka uvedlo, že peníze určené na výstavbu kanálu využije na jiné dopravní stavby v Pardubickém kraji.
"Zdá se, že náměstek Hodač patří k těm lidem na Ministerstvu dopravy, kteří se společně s vedením Ředitelství vodních cest nevzdávají myšlenky za státní peníze dříve či později začít plavební stupeň Přelouč stavět, ačkoliv tomu brání rozhodnutí ministra Bursíka," řekl Miroslav Patrik z Dětí Země.
Vzácná příroda
Kanál na Labi patří mezi nejkontroverznější stavby v tuzemsku, jeho výstavba měla stát asi dvě miliardy korun.
Bursík po letech sporů odmítl udělit výjimku ze zákona, protože by podle něho obří stavba zásadně ovlivnila budoucnost šestadvaceti silně či kriticky ohrožených živočichů a rostlin na unikátních Slavíkových ostrovech.
Výjimku pro výstavbu kanálu odmítla kromě ministra Bursíka udělit také Správa Chráněné krajinné oblasti Kokořínsko. Ta posuzovala projekt z hlediska ohrožení druhů, chráněných podle práva Evropských společenství.
Naděje na výstavbu kanálu se naopak ještě nevzdal Pardubický kraj.