Slavný Moravan je bez peněz, poprvé přiznal majitel

Tomáš Fránek
20. 1. 2010 16:30
Dluhy za firmu má zaplatit tajemný investor, se kterým firma jedná
Naproti tomu vidět vzlet letadla z továrního letiště Moravanu Otrokovice je spíše zvláštnost.
Naproti tomu vidět vzlet letadla z továrního letiště Moravanu Otrokovice je spíše zvláštnost. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Brno/Otrokovice - Výroba letadel se značkou Zlín ve kdysi slavné továrně Moravan v Otrokovicích se už za uplynulých osm let podruhé blíží k bankrotu.

Společnost Moravan Aviation, kterou před více než třemi roky koupila v tendru za 50 milionů irská společnost QucomHaps, totiž míří k prohlášení úpadku.

A už i samotní zástupci firmy, kterou v roce 1934 založila společnost Baťa, po několika měsících sporů o vyhlášení bankrotu potvrdili, to co dosud popírali - že společnost je v úpadku a nemá peníze.

Přijde tajemný investor?

Mluvčí Krajského soudu v Brně Miroslava Sedláčková deníku Aktuálně.cz potvrdila, že při jednání u soudu právní zástupce Moravanu Aviation uznal úpadek dlužníka. Firma nabídla, že splatí všechny dluhy do konce února.

Podle zástupců společnosti by totiž do firmy měl vstoupit nový investor, který by zaplacení dluhů zafinancoval, jeho jméno ale firma tají.

Firma také požádala soud, aby nevyhlašoval konkurz a firma mohla případně projít reorganizací. Zástupci Moravanu také vzali u soud na vědomí, že v nejbližších dnech bude rozhodnuto o insolvenčních návrzích tří  navrhovatelů a podle právního zástupce firmy je společnost smířena s tím, že na něj může být prohlášen úpadek.

Soud podle Sedláčkové rozhodne o vyhlášení úpadku nebo konkursu koncem tohoto týdne nebo počátkem týdne příštího - podle toho, kdy předseda soudu určí osobu insolvenčního správce.

Sliby, chyby ukázalo se

Firma dluží jak obchodním partnerům, státu, tak zaměstnancům. "Majitel firmy nepřišel ani s novým výrobním programem (výroba části letounů ruské konstrukce), jak sliboval při převzetí firmy. Nikdy se neuskutečnily ani velké dodávky letadel Zlin do afrických zemí," uvedli ve svém návrhu z prosince loňského roku na vyhlášení úpadku zástupci firmy ICM.

Tradice firmy z Otrokovic sahá do roku 1934, kdy ji založila společnost Baťa jako Zlínské letecké závody. Podnik začal výrobou bezmotorových, pak také motorových kluzáků a letadel.

Výroba se rozšířila na sportovní, zemědělské a cvičné letouny. Ty nesly značku Zlín a nejznámějším z nich byl stroj Z-XII, který byl v té době nejrozšířenějším sportovním letounem v Evropě.

Světového věhlasu dosáhla také letadla Zlín Trenér, která v šedesátých a sedmdesátých letech určovala trend ve vývoji letadel pro leteckou akrobacii. Továrna celkem vyrobila přes 5 tisíc letadel, v posledních letech ale vyráběla jenom několik letadel ročně.


 

Právě se děje

Další zprávy