Čína hledá v Česku partnery pro stavbu letecké flotily

Karel Toman
14. 12. 2009 12:12
Čína bude stavět tisíc dopravních letadel, čeká i boom ultralajtů a byznysjetů
Svatopluk Vlček je pilotem Úřadu pro civilní letectví s pobočkou v Uherském Hradišti. L-410 zná jako své boty. "Jednou jsme s ním letěli 180 hodin z nějaké show v Austrálii. Pochopitelně s mezipřistáními. Má velice příjemné letové vlastnosti. Krásně se s ním lítá," pochvaluje si vizionářské dílo konstruktéra Ladislava Smrčka. Tenhle exemplář je určen klientovi v Rovníkové Guineji.
Svatopluk Vlček je pilotem Úřadu pro civilní letectví s pobočkou v Uherském Hradišti. L-410 zná jako své boty. "Jednou jsme s ním letěli 180 hodin z nějaké show v Austrálii. Pochopitelně s mezipřistáními. Má velice příjemné letové vlastnosti. Krásně se s ním lítá," pochvaluje si vizionářské dílo konstruktéra Ladislava Smrčka. Tenhle exemplář je určen klientovi v Rovníkové Guineji. | Foto: Karel Toman

Praha - Český letecký průmysl dostal před Vánoci příležitost k doslova pohádkovým zakázkám. Mise zástupců čínského leteckého průmyslu do Česka, o jejíž přípravě před časem informovala redakce Aktuálně.cz, je tu.

"Začala v pátek a pokračovat bude ještě během dneška," řekl Aktuálně.cz Jiří Sochor, mluvčí agentury Czechinvest. Na misi, kterou agentura připravila spolu s ministerstvy průmyslu a čínskou ambasádou, se vysocí zástupci šesti čínských společností z oboru zajímají prakticky o cokoliv, co se týká létání.

Tisíc dopravních letadel pro vnitrostátní linky

Podle Czechinvestu se Čína chystá postavit flotilu tisíce proudových letadel pro vnitrostátní letecké společnosti. Číňané také shánějí technologie pro kontrolu leteckého provozu na připravovaných letištích. A chystají se otevřít vzdušný prostor do 600 metrů - to podle agentury povede k velkému zájmu o ultralajty a bysnysletadla.

Největším společným vědeckotechnickým projektem Číny a Evropské unie je teď navíc podle Sochora spolupráce s evropským navigačním programem Galileo. Na návštěvě v Česku je právě teď prezident a viceprezident China Galileo Industries.

"Možnosti pro spolupráci mezi Českou republikou a Čínou jsou v oblasti letectví opravdu obrovské. Čína odhaduje, že bude do několika let potřebovat až tisíc regionálních proudových letadel, aby zajistila rychlou dopravu uvnitř země. Nebude přitom nakupovat už existující typy letadel, ale rozhodla se vyvíjet vlastní," sdělila pro Aktuálně.cz ředitelka Czechinvestu Alexandra Rudyšarová. "Právě potenciální dodavatelé sestav a technologií pro tyto budoucí letouny patří mezi ty, které v České republice hledají," dodala.

Po Česku čeká čínskou misi Německo

S potenciálními partnery z Číny se setkali zástupci českého i moravského leteckého průmyslu. Například šéfové Aera Vodochody, Czech Space Alliance. Za vznikající klastr moravského leteckého průmyslu, kam patří i Aircraft Industries, někdejší Letu Kunovice, se dnes jednání účastnil zástupce Univerzity Tomáše Bati.

Na hodnocení návštěvy je ale podle mluvčího Sochora ještě brzo. "Číňané už dřív prosili o to, že si hodnocení určitě nechají až potom, co se poohlédnou i po dalších evropských státech. Z Čech ještě dnes vyrážejí na obdobnou misi do Německa," řekl.

Proti Německu má přitom Česká republika několik výhod. "Pro čínské firmy je samozřejmě atraktivní logistická poloha Česka uprostřed Evropy, blízkost západoevropských a východoevropských trhů, nižší náklady na pracovní sílu v porovnání například s Německem, dostatek kvalifikovaných pracovníků, apodobně," jmenuje zástupce agentury Czechtrade v Číně Aleš Červinka.

"Číňané se zajímají o infrastrukturu a vybavení letišť, velmi brzy také plánují otevřít vzdušný prostor do 600 metrů, který bude otevřen pro všechny. Čekají, že to vzbudí velký zájem o ultralajty a byzjety," naznačuje Sochor další možnou příležitost pro český letecký průmysl.

Do čínské části programu Galileo se Čína chystá investovat na 200 milionů eur. I pro tento úkol hledají Číňané v Česku partnera.

České letectví je rozdrobené, Morava se ale spojuje

Český letecký průmysl má podle expertů tradici a ve světě stále dobré jméno. Jeho nevýhodou je ale rozdrobenost.

"Pro české firmy není problém vyrobit třeba celé letadlo," vysvětluje sektorový specialista Czechinvestu pro letectví Petr Nétek. "Kvůli nedostatku vzájemné spolupráce se ale samy odsuzují k dodávkám mnohem níž v dodavatelském řetězci, než na jaké mají schopnosti.

"V České republice existují v podstatě dvě hlavní centra letecké výroby - kolem Prahy a právě na jihovýchodní Moravě," vysvětlil Nétek. A právě na Moravě už pokus o propojení tamních firem pracujících v leteckém průmyslu začal. Na popud Czechinvestu se tam zakládá první český klastr (sdružení) firem v leteckém průmyslu.

Legendární L-410 v Kunovicích oslavil kulaté jubileum v plné síle. Mnozí z těch, kteří si ho připomněli, spojili s tímto strojem většinu svého profesního života.
Legendární L-410 v Kunovicích oslavil kulaté jubileum v plné síle. Mnozí z těch, kteří si ho připomněli, spojili s tímto strojem většinu svého profesního života. | Foto: Karel Toman

Na ustavující schůzce v Kunovicích jich bylo kolem desítky, kromě Aircraft Industries například společnosti Dicom, Evektor, Evektor - Aerotechnik, ale i Letecký ústav VUT Brno.

Členským firmám se tak podle Nétka nabízí spolupráce s evropským leteckým klastrem Aerospace Cluster Partnership, a tím i možnost dostat se také k zakázkám NATO.

Právě se zástupci moravského leteckého průmyslu jednale čínská delegace dnes.

 

Právě se děje

Další zprávy