Detroit - Původně tohle auto vzniklo jako transportér pro americké vojáky. Továrnu Hummer, která vyrábí civilní verzi džípu pro General Motors (GM), teď možná koupí Číňané. Nebo skončí s výrobou úplně.
Stejně jako druhé detroitské automobilce Chrysler dal totiž prezident Barack Obama před chvílí na tiskové konferenci v Bílém domě GM nůž na krk: buď přijdete s lepšími plány své budoucnosti, nebo vás čeká bankrot.
Obama dal automobilkám ultimátum
GM dal Obama na nový plán radikální restrukturalizace dva měsíce. Chrysleru měsíc. Chrysleru navíc Obama rovnou doporučil rychle dokončit rozeběhnutou fúzi s Fiatem.
Osud Hummeru jako stoprocentně amerického auta z rodiny GM je tak po dnešní tiskové konferenci zřejmě zpečetěn. Podle agentury AP ale automobilka oznámí její osud "do úterý".
Obama chce po automobilkách hlavně razantní seškrtání dluhů a jejich nový životaschopný plán do budoucnosti. To bude podle něj znamenat oběti jak ze strany managementu a akcionářů, tak od odborů, zaměstnaneckých výhod ale i od dodavatelů a prodejců.
Naznačil, že možností, jak vrátit americké automobilky na světovou špičku, je inovace v úsporných motorech a alternativních palivech. Tedy pravý opak toho, co představuje věčně žíznivý Hummer.
Prezident také oznámil plán urychlení vládních nákupů flotil nových aut nebo daňových odpisů za nákup nových aut, které by automobilkám měly pomoci.
Jasně však také řekl, že pokud do stanoveného termínu automobilky s požadovanými plány na svou novou budoucnost nepřijdou, je jediným dalším východiskem bankrot.
Legendy na prodej nebo do šrotu
"Chápu, že každý hned znervózní, když slyší tohle slovo. Nejde ale o případ, kdy se společnost rozloží a prodá. Je to nástroj, jak ji zbavit dluhů, i když pracovníci zůstávají v práci," řekl.
"Jsme opatrně optimističtí," citovala přesně den před Obamovým projevem agentura AP názor mluvčího GM Nicka Richardse na případný prodej Hummeru. Automobilka podle něj jedná se zájemci "z různých částí světa." Podle dealerů by pro investory mohla být lákadlem síť 160 prodejců po celých USA.
To ale pro AP zpochybnil nezávislý automobilový expert Erich Merkle, podle něhož tato síť není pro zahraničního investora dostatečně velká. Automobilka oznámila ochotu prodat značku Hummer vloni v červnu a podle Merkela se od té doby na přitažlivosti Hummeru pro potenciální investory nic nezměnilo.
Někteří z prodejců, kteří prodávají Hummery, podle AP věří, že záchrana auta, které vzniklo jako odolný transportér pro americkou armádu, přijde z některé z čínských automobilek.
Plán, který GM přijal v únoru, počítá také s prodejem značek Saturn, Pontiac a Saab, které patří do její skupiny, a které představují roční ztrátu 1,1 miliardu dolarů. Napříště se chce zaměřit na značky Buick, Chevrolet, Cadillac a GMC, z kterých má přes 90 procent zisků. Ušetřit chce mimo jiné omezením počtu sérií nových modelů.
V roce 2006 se v USA prodalo 71,5 tisíce Hummerů. Růst cen ropy ale vloni snížil prodej těchto aut s obří spotřebou o polovinu. I když pak ceny zase klesly, prodej se v únoru proti stejnému měsíci předchozího roku propadl dokonce o 65 procent.