Centrální banky jdou do boje proti nedostatku dolarů

Jan Bureš, Era Poštovní spořitelna
16. 9. 2011 9:22
Finanční trhy pohledem analytika

Pohledem analytika -  Centrální bankéři opět vyráží společně do boje. Včera se největší centrální banky na světě rozhodly aktivně řešit začínající problémy evropského bankovního sektoru s nedostatkem dolarů. ECB, Bank of England a švýcarská národní banka se ve spolupráci s americkým Fedem zavázaly k neomezenému poskytnutí tříměsíčních dolarových půjček (repo-operací) do konce tohoto roku.

Reakce trhů byla euforická a v tu chvíli šla zcela stranou špatná makro-čísla, ukazující na nárůst žadatelů o pracovní místa na amerických úřadech práce a přetrvávající mizernou náladu mezi podnikateli na východě USA. Zprávy ocenily zvláště zdecimované francouzské banky. BNP Paribas v jednu chvíli posilovala až o 22 %. I když se jedná bezesporu o krok správným směrem, který brzdí nebezpečně se rozjíždějící sebe-naplňující se paniku v bankovním sektoru, nestačí to. Dnešní napětí ve svém zárodku není o strachu z nedostatku dolarové likvidity.

Jádrem problému zůstává strach z toho, že eurozóna nedokáže nechat zbankrotovat nesolventní členy (doufejme, že pouze Řecko), aniž by současně dokázala podržet jejich banky, zajistila navazující financování pro stát a zabránila finanční nákaze. Těžko si tedy představit trvalejší zklidnění dnešního napětí bez finálního řešení řeckého problému.

Dnes se ale ještě trhy chvíli mohou vézt na vlně optimismu před setkáním ministrů financí členských zemí eurozóny, které má navštívit americký ministr financí Tim Geithner. To na trzích přiživilo spekulace, že eurozóna chce stlačit nepříjemně vysoké rizikové prémie "americkou cestou". Po vzoru programu TALF použít peníze z EFSF a bilanci ECB k masivnějšímu skupování dluhu z periferií eurozóny.

Tento text neprochází redakční úpravou.

 

Právě se děje

před 7 hodinami

Airbus reorganizuje výrobu, ve Francii závody spojí, v Německu naopak rozdělí

Evropský výrobce letadel Airbus ohlásil největší reorganizaci svých výrobních závodů ve Francii a Německu za více než deset let. Informovala o tom agentura Reuters, podle níž Airbus výrobu uskupí do tří celků. Ve Francii výrobu sloučí, v Německu rozdělí. O provozu ve Španělsku se vede debata.

Ve Francii výrobce letadel spojí výrobu aerostruktur do jednoho subjektu. Závody v Saint-Nazaire a Nantes, kde se montují trupy letounů, se tak sloučí s divizí Stelia s globální působností.

V Německu Airbus rozdělí divizi Premium Aerotec. Část z ní sloučí se závody ve městech Stade a Hamburk, z části vznikne samostatná divize, která se bude zabývat výrobou detailních součástek v omezeném množství.

"Posuzujeme různé vlastnické struktury s cílem najít to nejlepší řešení," uvedl mluvčí společnosti ohledně naposledy zmíněné divize. Ta produkuje jak jednoduché součástky za pár dolarů, tak i ty složitě obráběné, co stojí desítky tisíc dolarů. Spadat by pod ní měla i část továrny v Augsburgu a rumunský závod v Brašově.

Šéf podniku Guillaume Faury před dvěma měsíci označil výrobu aerostruktur, do nichž se řadí i trupy letadel, za hlavní předmět podnikání Airbusu.

Zdroj: ČTK
Další zprávy