Brno - Stát se dodavatelem pro Škodovku bývalo pro české podnikatele terno. Dnes je práce pro ochromený automobilový průmysl spíš noční můrou plnou nejistot.
Firmy, které mladoboleslavské automobilce dodávají komponenty, propouštějí, posílají své lidi na předčasnou vánoční dovolenou, nebo - v nejlepším případě - mění výrobní plány.
"Škoda Auto patří mezi naše přední odběratele a dopad současné situace pociťujeme, a to velmi. Dosud jsme museli propustit veškeré agenturní zaměstnance, ale tím to nekončí," řekl Aktuálně.cz spolumajitel a ředitel společnosti Kasko Antonín Kadlček. Firma do Mladé Boleslavi dodává plastové výlisky a zaměstnává 230 lidí.
Slavkovská firma nyní funguje v režimu omezené výroby, kterému předcházel týden bez práce. Do konce roku tu přijde o práci ještě deset stálých zaměstanců. "Počkáme, co se bude dít v Mladé Boleslavi po novém roce, a podle toho pak uzpůsobíme provoz," nastiňuje plány své společnosti Kadlček.
Odstávky a propouštění
Odstávku výroby včera ohlásil i břeclavský Gumotex. Přerušení produkce od 19. prosince do 5. ledna se týká asi 150 ze 370 zaměstnanců divize firmy zaměřené na výrobu autopříslušenství. Gumotex ale není na dodávkách Škodovce zcela závislý, součástky pro automobilku TCPA v Kolíně se budou vyrábět dál podle plánu.
Ne všude ale na tom jsou tak "dobře". Záměr propustit více než polovinu ze 1400 zaměstnanců v úterý ohlásil stříberský závod výrobce autokabelů Alcoa Fujikura Automotive. Stejně je na tom společnost Visteon Autopal. Ta škodovoce dodává klimatizační a chladicí techniku. Problémy s odbytem české automobilky budou stát práci tři stovky lidí.
Jinde se zatím zbavují lidí mimo pracovní poměr. "Ukončujeme smlouvy s agenturními zaměstnanci, u kmenových zaměstnanců je to zatím v řádu jednotlivců. Situaci řešíme i prodloužením dovolených, které na některých projektech začnou už 15. prosince," přibližuje situaci Dana Majdáková, mluvčí společnosti Faurecia, která pro koncern s okřídleným šípem ve znaku vyrábí přístrojové desky.
Reagovat jsme museli...
Delšího volna si neplánovaně užijí i zaměstnanci strakonické České zbrojovky, která opracovává součásti motorů pro vozy škoda. "Škodovka je náš velký zákazník, ale není jediný. Nepropouštíme, ovšem musíme částečně přizpůsobovat náš provoz. Reagovat jsme museli," uvádí mluvčí firmy Jan Pěnkava.
Podnikům navíc nepomáhají ani náhlé změny ze strany odběratele. Vlivem krize dochází k odvolávkám již objednaného zboží a výrobní plány se musí měnit. "Původní návrh pro naši firmu bylo 750 tisíc automobilů. Dneska dodáváme pro Škodovku výlisky pro 600 tisíc aut. Prozatím nepropouštíme, ale co není, může být," přiblížil situaci ředitel firmy IMS-Drašnar Jiří Drašnar.
Potíže se navíc stěhují i do nižších pater hierarchie. Problémy tak neřeší jen dodavatelé, ale také jejich subdodavatelé. "Obrat Škody Auto šel dolů a úměrně dolů šel i obrat náš," uvádí ředitel společnosti Isolit Bravo Kvido Sedláček. Jeho podnik, který se specializuje na výrobu těl reflektorů, musel produkci snížit o zhruba deset procent.
Škoda Auto loni nakoupila výrobní materiál celkem za 120 miliard korun, o rok dříve za 109 miliard. Kolem 61 procent z toho připadá na české dodavatele automobilky. Ta přitom dnes oznámila, že výrobu v příštím roce zahájí nejdříve 7. ledna.