První dealerství našlo svůj domov v Shijiazhuangu, asi 300 kilometrů od Pekingu. V nejbližších týdnech by jich dle vyjádření firmy mělo přibýt dalších čtyřicet, do konce roku počítá se stovkou prodejních míst.
"Moderní areál značky Škoda v Shijiazhuangu je pomyslnou vlajkovou lodí připravované prodejní sítě," uvádí zástupce Škody Roman Meliška.
Na ploše dvanácti tisíc metrů čtverečných je kromě showroomu i servis, dětský koutek či historická expozice.
Skvělý trh
"Otevření prvního nového dealerství je dalším důležitým krokem k úspěšnému etablování značky Škoda na jednom z nejrychleji rostoucích automobilových trhů světa," prohlásil Fred Kappler, člen představenstva Škoda Auto pro prodej a marketing.
Čína je pro mladoboleslavskou divizi německého Volkswagenu důležitým trhem. V polovině roku začne licenční výroba modelu Octavia druhé generace v závodě Shanghai Volkswagen.
Vyrábět se zde bude i Fabia a Superb. Roční produkce by zde měla dosáhnout až sto tisíc kusů.
ČTĚTE SOUVISLOSTI: |
Kromě čínské licence bude stejnou strategií Škoda vyrábí i na Ukrajině, v Kazachstánu, Indii či Bosně a Hercegovině.
Pryč z Česka?
Škoda Auto zároveň zvažuje své setrvání v České republice. Její šéf Detlef Wittig v rozhovoru pro Reuters naznačil, že Škoda bude stále více přesouvat svoji výrobu za hranice, pokud Česká národní banka nezasáhne proti dlouhodobě silné koruně.
"Hodnota koruny nereflektuje skutečnou výkonnost ekonomiky. Jednoduše je nadhodnocená," řekl Detlef Wittig.
Podle něj je silná koruna výsledkem přílišných spekulací na trhu s devizami. Škoda je největším exportérem v zemi a devadesát procent její produkce končí za hranicemi.
Výsledky firmy jsou tak silně závislé na kurzu koruny, který se dlouhodobě pohybuje u rekordních hodnot.
"Řekl bych, že ČNB by měla proti silné koruně intervenovat. A to mnohem častěji a hlasitěji, než dosud," soudí šéf firmy.
Otázka přesunu výroby do příhodnějších podmínek je na stole, dodal.