Tokio, Praha - Tento týden byl pro Toyotu obzvláště těžký. Když už trošku utichala aféra s poruchovým plynovým pedálem u mnoha jejích modelů (jen v Evropě se to týká osmi typů), musela přiznat, že si její zákazníci stěžují i na špatně brzdící Toyoty Prius. Zákazníkům se dnes omluvil samotný prezident společnosti Akio Tojoda.
Slíbil také, že založí globální výbor pro zlepšení kvality svých vozů, do kterého přizve i nezávislé experty.
I když je kauza Prius nepříjemná, naštěstí se nejedná o miliony kusů jako v případě pedálu akcelerátoru. Priusů nejnovější generace se od jara minulého roku do konce ledna, kdy problém Japonci vyřešili již při výrobě, stačilo vyrobit jen něco přes tři sta tisíc. Navíc zatím ani nebylo rozhodnuto, zda se v případě priusů vůbec nějaká svolávací akce bude konat.
Další velké svolávací akce automobilek:
- 1981 - General Motors svolává 5,8 milionu aut kvůli vadným šroubům řízení
- 1996 - Ford svolává 8 milionů vozidel, které mají vadné spínače zapalování, a proto hrozí požáry
- 1998 - Cadillac, Chevrolet a Pontiac svolávají dohromady milion aut. Mohou jim samovolně vybuchovat airbagy
- 2004 - GM stahoval do servisů 4 mliony pickupů kvůli vadným kabelům ve víku zavazadlového prostoru
- 2008 - GM svolal do servisů 850 000 aut kvůli vadnému vyhřívání ostřikovačů. Mohlo by způsobit zkrat
- 2009 - Toyota pozvala do servisů 3,8 milionu aut v USA, protože koberečky by se mohly uvolnit a zablokovat plynový pedál
Na priusy zatím svolávací akce není
"My o tom nemáme dosud žádné informace, stížnosti pocházejí z USA a Japonska," řekl mluvčí českého a slovenského zastupení Toyoty Tomáš Vaněk. Mluvčí Toyoty Ririko Takeuči dnes agentuře AP sdělil, že Toyota zatím nerozhodla, zda priusy stáhne. Firma zatím ani o problému oficiálně neuvědomila ministerstvo dopravy, a dokud to neudělá, nemůže přikročit ke svolávání. Americká vláda přesto již oficiálně zahájila vyšetřování kvůli brzdám priusů.
Pokud by se v tomto případě svolávací akce nekonala, problém (zřejmě jde o špatně nastavené ABS, které způsobuje horší účinnost brzd při jízdě po nerovném povrchu) mechanici by chybu odstranili až v rámci běžné garanční prohlídky.
Jinak na věc šla automobilka Ford. Také její dva hybridní automobily Ford Fusion (jde o zcela jiný vůz než automobil stejného názvu prodávaný i v ČR) a Mercury Milan za obdobných podmínek jako priusy špatně brzdí. Firma již oznámila, že majitelům těchto aut dodá "softwarovou záplatu", která by měla problém odstranit.
Když jde o bezpečnost, musí automobilka informovat
Pokud jde ale o bezpčnostní riziko, a to v případě zasekávajícího se plynu jde, neboť to mělo stát již životy pěti lidí, musí automobilka s pravdou ven a majitele postižených aut svolat. To v minulosti musela podstoupit například i mladoboleslavská škodovka. Podle systému RAPEX, do kterého se v rámci EU nahlašují nebezpečné výrobky, musely například v roce 2007 do servisů některé vyrobené roomstery a fabie.
Hrozilo totiž riziko, že boční airbag je špatně zapojen a v případě nehody nevystřelí ten na postižené straně vozu, nýbrž na té druhé. Ve stejné době svolávala Škodovka některé octavie s motorem 2,0 TDI, u nichž hrozilo přehřátí v prostoru motoru a výjimečně i požár v kabině.