Praha - První prodejnu s elektronikou otevřel Jindřich Životský před téměř dvaceti lety v Brně. Nyní jich má kolem stovky po celé republice. Navzdory krizi říká, že obrat roste dvouciferným tempem a úměrně tomu i zisk.
Doba velké expanze však podle něj už skončila, trh už je pokrytý. Vedle Česka se řetězci Okay daří i na Slovensku, ale z Polska a Rakouska se rozhodl odejít. Naopak odchod z českého trhu podle něj hrozí u konkurenčních řetězců se zahraničními vlastníky.
Okay nicméně proniká i do nových oborů. V Brně rozvíjí síť menších prodejen s potravinami, v příštím roce nevylučuje jejich rozšíření do dalších měst.
Velké plány má také s nábytkářským řetězcem Jena. „Plánujeme výrazně rozšířit nabídku zboží a doplnit ji o některé segmenty, jako je třeba nábytek vyšší kvality pro náročnější zákazníky," říká Životský v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz.
Aktuálně.cz: Jak se na vašich hospodářských výsledcích projevila současná ekonomická krize a pokles spotřeby domácností?
Jindřich Životský: Obecně se nám daří lépe než v prvních letech po nástupu krize. Samozřejmě to není tak růžové jako v roce 2008. Nicméně si přejeme, aby toto období trvalo co nejdéle. Pro nás je důležité, že nám v době snižujícího se celkového trhu neklesá tržní podíl a dosahujeme pozitivního hospodaření.
A.cz: Jaký výsledek očekáváte za letošní rok?
Letošní tržby za elektro se budou pohybovat okolo čtyř miliard korun. Daří se nám navyšovat obrat dvouciferným tempem a zisk úměrně tomu roste.
A.cz: Takže situce není vůbec špatná?
Situace je těžká pro všechny. Jak pro výrobce, tak prodejce. Vždyť například celá řada japonských společností vykazuje podstatné ztráty, které od konce války nepamatují. Prodej domácích spotřebičů a elektroniky prochází stále velkou krizí. Ta je paradoxně intenzivnější v západní Evropě než tady ve východních státech. Jejich nákladové struktury jsou výrazně pevnější a neumožní jim takovou flexibilitu jako u nás. Takže firmy, které jsou v rukou evropských mateřských společností, jsou na tom hůř než ty ryze české.
A.cz: Jste na tom tedy jako česká firma lépe než konkurenci se zahraničními vlastníky?
Některým našim konkurentům dochází dech. Máme informace, že by se z trhu mohli stáhnout. Matky zahraničních společností jsou na tom špatně, což strhává i jejich dcery, které byly dlouhá léta dotovány ze zahraničí. Nyní již pramen dotací vysychá. Očekáváme tedy, že brzy dojde k tomu nutnému a nepopulárnímu opatření, kdy jim zahraniční matky zastaví přívod peněz a ty firmy budou muset vyklidit trh.
A.cz: Kolik letos plánujete otevřít nových prodejen s elektronikou?
Budeme otevírat několik nových obchodů, několik jich zase uzavřeme, takže plánujeme držet se stále okolo stovky. Situace na trhu se neustále mění a my se zkrátka musíme těmto trendům přizpůsobovat. Jsou nové dopravní uzly, nová nákupní centra, takže je neustále potřeba síť našich prodejen optimalizovat.
Doba velké expanze je už za námi. Trh je už saturován a málo kde není pokrytí. Dá se říci, že v současné době expandujeme více na Slovensku než tady. Například minulý týden jsme otevřeli prodejnu v Košicích.
Zůstaneme jen v Česku a na Slovensku
A.cz: Slovensko bylo vaším prvním zahraničním trhem. Podařilo se vám v cizině uspět?
První prodejnu na Slovensku jsme otevřeli před jedenácti lety, v roce 2002. Chytili jsme se tam docela slušně, provozujeme tam třicet pět obchodů a plánujeme expanzi.
Pak jsme expandovali také do Polska a pak do Rakouska, v obou zemích se nám ale bohužel nepodařilo získat rozhodující podíl. Prodeje nám tam pak ještě více utlumila hospodářská krize. Další oslabení nám přinesla strukturální změna v prodeji elektroniky, nástup e-shopů. Rozhodli jsme se proto z polského i rakouského trhu odejít.
A.cz: Návrat na tyto trhy nyní neplánujete?
V současné době, abych pravdu řekl, to vůbec nemáme v plánu. Prodej domácích spotřebičů a elektroniky prochází stále velkou krizí. Pokud se to nezmění, nevidíme v tomto oboru žádné možnosti k expanzi.
A.cz: Říkáte, že vám navzdory krizi roste obrat i zisk. Jak se vám to podařilo?
My jsme museli vždycky bojovat za naši existenci. Generovat zisk. Neměli jsme nikoho, kdy by nás dotoval. Museli jsme se aktuální situaci na trhu nákladově přizpůsobit. Restrukturalizaci jsme dokončili někdy v roce 2011. Adaptovali jsme náklady příjmům, a to v podstatě ve všech oblastech od reklamy přes personál, nájmy a podobně. Nyní v tuzemsku, pokud jde o elektroniku, držíme desetinový podíl. V horizontu pěti let by se náš podíl mohl v souvislosti s růstem e-shopu a konsolidací trhu zdvojnásobit.
A.cz: Dlouhou dobu jste e-shopu odolávali...
S e-shopem jsme skutečně začali pozdě, primárně jsme byli retailová společnost zaměřená na maloobchodní prodej v kamenných obchodech. Internet se nám ale nakonec nevyhnul a my jsme tomu rádi. V současné době je podíl našich prodejů přes internet velmi povzbudivý. Tržby z internetu nám rostou v řádu o více než dvě stě procent. Do karet nám hraje i to, že máme spoustu výdejních míst po celé republice. Výdej zboží je navíc bez jakýchkoliv poplatků. Zákazníky teď chceme navyknout i na to, že si u nás mohou vyzvednout i nábytek, což myslím, že velmi ocení.
A.cz: Konkurenční firmy před nějakou dobou srovnaly ceny elektroniky v kamenných pobočkách s cenami na internetu. Následovali jste je i vy?
Touto cestou jsme se nevydali. U nás to ani nejde. I primárně máme rozdílné ceny v jednotlivých prodejnách. Ceny totiž vždy přizpůsobujeme lokálnímu trhu tak, abychom byli v jednotlivých regionech konkurenceschopní. Je tedy otázka, který ten trh bychom měli srovnávat s internetovými cenami, když máme v podstatě stovku různých cen po celé České republice.
Okay Market na každé ulici
A.cz: Před dvěma lety jste se pustili do nového oboru - v Brně jste otevřeli dva menší obchody s potravinami. Jak se jim daří? O kolik prodejen se tato síť rozšíří?
Úspěšně pokračujeme - zrovna před dvěma týdny jsme otevřeli další prodejnu, je to naše již osmá. Letos bychom se chtěli dostat na deset až patnáct obchodů. V podstatě ten potenciál je takový, že na každé brněnské ulici může být takovýto obchod. Tento byznys se nám hrozně líbí a vidíme v něm velkou budoucnost. Chceme sázet na to, že máme dobrý sortiment a personál, který zákazníky poznává a mluví na něj česky.
A.cz: Rozšíříte síť menších potravinářských prodejen i do dalších měst?
Na rozdíl od elektra se v této oblasti zaměřujeme zatím jen na Brno. V průběhu příštího roku se už možná objevíme i v dalších městech. Limituje nás jediný centrální sklad, který je právě v Brně. Až narazíme na jeho kapacity a budeme zvažovat vybudování dalšího skladu, budeme expandovat zase v jeho okolí.
A.cz: Do holdingu Okay přibyla i síť sedmi prodejen s nábytkem Jena. Změnili jste nějakým způsobem jejich koncepci?
Samozřejmě, to je běžná věc. Když si třeba koupíte starý dům, také máte jiné představy než předchozí majitel. Takže my teď začínáme malovat. Například jsme přesunuli ústředí firmy do Brna, posilujeme nákupní oddělení, chceme se více zaměřit na zákaznický servis. Plánujeme také výrazně rozšířit nabídku zboží a doplnit ji o některé segmenty, jako je třeba nábytek vyšší kvality pro náročnější zákazníky. Rádi bychom také prodávali více sedacího nábytku. Vybudovali jsme centrální sklad, abychom zrychlili dodávky pro naše zákazníky. Hledáme i nové dodavatele ze zahraničí. Chtěli bychom zkrátka z Jeny udělat takovou značku, která je fresh a trendy.
A.cz: Zachováte název Jena, nebo byste značku rádi přizpůsobili designu celého holdingu Okay?
Design, název i logo značky zatím zůstane stejné.
A.cz: Do jakého dalšího oboru vstoupíte?
My jsme teď spokojeni s tím, co děláme. Zatím nás to naplňuje. Vidíme velký potenciál rozvoje. Ať je to e-shop nebo večerky. Velké plány máme i s Jenou. Takže máme před sebou mnoho úkolů. Na druhou stranu, kdyby se vyskytla nějaká zajímavá příležitost, nebránili bychom se tomu. Určitě to nebude zemědělství nebo kovovýroba, tomu skutečně nerozumíme, jelikož jsme obchodníci. Takže by to mohlo být něco z oblasti nákup, prodej.
Zákazníky jsme skoro přenášeli
A.cz: Co vás vůbec v roce 1994 přimělo k tomu otevřít obchod se spotřební elektronikou?
K maloobchodnímu prodeji jsem se dostal přes velkoobchod. Původně jsem dva roky před tím začal s importem malých domácích spotřebičů do České republiky ze západní Evropy. V roce 1994 jsem založil s jedním z mých německých dodavatelů společnost Okay. První naše pobočka v Brně na Nových Sadech měla tisíc metrů čtverečních. Můj společník měl ale ještě jiné podnikání, takže jednou za čas přijel, řekl "Ja, mach´s gut" a zase odjel. Takže jsem se v celém podnikání musel zorientovat sám.
A.cz: Zvykli si k vám lidé hned chodit nakupovat spotřebiče?
Začátky byly velice těžké. Sešlo se nám hned několik negativních faktorů. Prodejnu jsme otevřeli v době, kdy zákazníci již z porevolučního období nové spotřebiče vlastnili a jejich stav byl ještě uspokojivý. Navíc nám záhy po otevření prodejny rozkopali celou ulici, takže jsme tam zákazníky téměř přenášeli, aby se k nám vůbec dostali. Asi rok a půl to bylo hodně špatné. Chtělo to pevné nervy. Jakmile zmizely výkopy z ulice, začali lidé chodit. Čím dál víc.
Druhou prodejnu jsme otevřeli v roce 1996 v Olomouci, třetí opět v Brně. Pak jsme začali exponenciálně růst po celé republice.
A.cz: Čím jste lidi přesvědčili, aby chodili nakupovat právě k vám?
Rozhodně širokým výběrem, nízkými cenami a příjemným, ochotným personálem. V podstatě těmi třemi kameny, na kterých Okay stojí dodnes. Myslím, že lepší strategii nikdo zatím nevymyslel.
A.cz: O co teď mají větší zájem než třeba před rokem?
K docela zajímavé změně dochází tím, že operátoři byli nuceni snížit sazby za telefonování. Vzhledem k tomu, že na těchto tarifech nevydělávají tolik, co v minulosti, budou muset přestat dotovat telefony. A to nám jako prodejcům otevře prostor pro prodej mobilních telefonů. Už teď vidíme nárůsty prodejů.