Generální ředitel drah Josef Bazala ale s odvoláním na nejnovější právní analýzy deníku Aktuálně.cz sdělil, že cesta existuje. "Pokud společnost neodstraní závady, které brání v užívání vlaků, byli bychom pravděpodobně nuceni od smlouvy odstoupit. Pak mají obě strany nárok na vrácení plnění. My vrátíme vlaky, oni poskytnuté finanční plnění," řekl Bazala.
A: Ale smlouva je koncipovaná tak, že pokud s tím nebude společnost Alstom souhlasit, žádné peníze drahám vracet nemusí. Na oboustranném vypovězení smlouvy se pravděpodobně nedohodneme. Byl by to náš jednostranný akt podle obchodního zákona. Prostě bychom odstoupili od smlouvy. A v tuto chvíli by pak bylo reálně ohroženo "jen" 43 milionů euro. Kdybychom vlaky vraceli, máme za ně zaplaceno v tuto chvíli asi 93 milionů euro a z toho 50 milionů je kryto bankovní zárukou, na kterou si okamžitě saháme. To znamená, že případný spor by byl o oněch 43 milionů euro.
A: Dráhy tedy hodlají odstoupit od smlouvy hned poté, co by se ukázalo, že firma do konce ledna závady neodstraní? Scénáře samozřejmě narýsované máme, předestřel jsem vám jen jeden. Ty další z taktického hlediska zveřejňovat zatím nechci. Chci ale říci, že preferujeme dotažení projektu. Vlaky vrátíme, jen když to bude nevyhnutelné. Kloníme se spíše k tomu, že je třeba mít vlaky a jezdit s nimi, než mít soudní spor. Pokud do 31. ledna firma nevrátí vlaky bez chyb, vyhodnotí další postup právníci.
A: Potíže, o kterých se bavíme - kromě objektivních závad - mají kořeny v uzavřených smlouvách. Proč jsou tak špatné? To se ptáte špatné osoby, já je neuzavíral. Obecně platí základní smlouva z roku 1995, která pak byla doplňovaná dodatky. Klíčové, které mění podstatu smlouvy, sjednával můj předchůdce Dalibor Zelený a přetrvávají v nich problémové pasáže. Jako třeba náhrada škody, která je omezena limitem 600 tisíc euro. To je samozřejmě nízký strop a ukazuje se, že nás bude omezovat. Jednáme s firmou Alstom o odstranění některých bariér.
A: Proč by ale měla firma přistupovat na zrušení dodatku, který je pro ni výhodný. To máte pravdu, nemohu zaručit, že se to podaří. Nicméně předložili jsme jim další dodatek, v němž je žádáme, aby se sankce posunuly do jiné roviny. Těch v přepočtu 18 milionů korun je jedna z největších chyb smlouvy. Ale ono to tak bylo už v původní dohodě z roku 1995, jenže za Zeleného se to pak přepočetlo do eur, ovšem v kursu 35 za euro. Takže nevýhodná pasáž je ještě nevýhodnější.
A: Já tomu pořád nerozumím, proč se vady ve smlouvě nenapravily během uplynulých jedenácti let celého projektu? Znovu se musíte ptát mých předchůdců. Přišel jsem do vedení drah loni v květnu a záhy jsme zadali audit, který nejrůznější podezření potvrdil. Proč to neudělal předchozí management, opravdu nevím.
A: Není to tak, že dokud Pendolina neměla technické potíže, nikdo smlouvy neřešil? Faktem je, že některé věci z té smlouvy se nezdály tak nebezpečné, dokud nenastal problém. Nikdo nemohl předpokládat, že se protáhne homologační proces a co se stane dál, jako například ty závady. Pendolin jezdí po světě stovky a v každé zemi měly zaváděcí potíže. Ale tam to byly dětské nemoci, drobné závady. Zásadní skrytá vada, která brání provozu vlaků, se bohužel stala jen u nás. #reklama