Šéf ČD Bazala: mýtné je příliš nízké

ČTK
10. 1. 2007 12:00
Praha - Mýtné by mělo srovnat podmínky mezi železnicí a silniční dopravou. Daří se mu to jen částečně, říká ředitel Českých drah.
Pendolino, chlouba Českých drah
Pendolino, chlouba Českých drah | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

V rozhovoru pro ČTK Josef Bazala uvedl, že mýtné by mělo být vyšší, aby se tak vyrovnaly podmínky.

"Naše představa by byla, že by ta sazba měla být mezi šesti až osmi korunami na kilometr," řekl. Silniční dopravci přitom nyní platí průměrnou sazbu 4,05 koruny za kilometr.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

České dráhy zaplatí ročně za použití dopravní cesty téměř šest miliard korun, takže není důvod, proč by měla být od plateb osvobozena silniční doprava, míní Bazala. Podle něj dopravci platí nyní 80 procent poplatku ČD a navíc pouze na dálnicích a rychlostních silnicích. "My platíme na všech tratích za všechny kilometry," dodává.

Foto: ČD

Mýto pomůže

Přesto zavedení elektronického mýtného na dálnicích a rychlostních silnicích České dráhy vítají. Elektronické mýtné, které od 1. ledna platí kamiony a autobusy od 12 tun, alespoň částečně vyrovnává podmínky dvou základních druhů pozemní dopravy, železniční a silniční, tvrdí Bazala.

"Věříme, že nám zavedení mýtného pomůže," řekl.

Kromě zvýšení nákladní dopravy, kde se dráhy chtějí mimo jiné soustředit na přepravu návěsů, chtějí více konkurovat i autobusovým dopravcům.

Levně přes internet

Zatímco základní jízdné na dráze je i po zavedení mýtného stále mnohem vyšší než ceny autobusových jízdenek, České dráhy se snaží bojovat řadou slev. Nejnovějším produktem je eLiška, díky které mohou cestující jezdit mezi dvěma krajskými městy za 140 korun.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

S místenkou za 86 korun je jí možno využít i na vlaky SC Pendolino. Podmínkou slevy je však vlastnictví zákaznické In-Karty a nákup přes internet.

Problémem může být omezený počet zlevněných jízdenek. Na každou trať je určeno asi 50 eLišek denně. "Některé se prodají úplně, jiné se nevyprodají, my ten produkt budeme šlechtit a upravovat," říká Bazala.

 

Právě se děje

Další zprávy