reklama
 
 

Drahám roste konkurence. A je levnější

30. 11. 2006 15:35
Praha - Z Prahy do Ostravy za polovic. To je filosofie nového spoje RTexpress, který bude konkurovat Českým drahám. Ale vyjede vůbec?

První vážná konkurence ČD na rychlíkových tratích měla začít jezdit již za deset dní s novým jízdním řádem a vozit zákazníky mezi Prahou, Pardubicemi, Olomoucí a Ostravou v nových vlacích s moderní lokomotivou.

Zřejmě se tak ale nestane, protože Český drážní úřad zatím nevydal povolení k provozu lokomotiv Siemens na našem území.

"Samozřejmě hledáme cestu, jak by bylo možné začít přepravovat pasažéry již od 10. prosince, jak jsme slíbili," říká Radan Stift, zástupce firmy RailTrans, která expres bude provozovat.

I bez karty

Cestující se přesto mohou těšit na skutečnou cenovou válku na této frekventované trati. Zatímco České dráhy si za cestu Praha - Ostrava účtují 424 korun jako základní jízdné, za RTexpres by mohli platit jen 240 korun. To je stále o 20 korun levnější než lístek ČD i se slevou, kterou poskytují po nákupu zákaznické karty. S tou ČD stojí jízdenka 260 korun.

"Dokud jsem student, tak jezdím Pendolinem za 250 korun a je to rychlé a pohodlné. Zatím tedy konkurenci asi nevyužiji. Až ale skončím školu, budu zvažovat všechny možnosti dopravy domů, do Ostravy," říká student Roman, který pochází z Ostravy a školu má v Praze.

Konkurence ČD ale připravuje slevy i z této ceny, a to pro studenty či zdravotně postižené. Navíc společnost RailTrans zkouší zavést podobné výhody, jaké se osvědčily v letecké dopravě. Při koupi jízdenky dva týdny dopředu totiž vyjde na 130 korun.

Z letadel si firma "půjčí" i stevardy. Každý vagon by měl mít přidělen jednoho, který se bude starat o cestující.

"Původně jsme zvažovali, že zavedeme nízkonákladovou dopravu s minimem služeb. Průzkumy mezi zákazníky ale ukázaly, že čekají spíše opak. Přicházíme tedy s nadstandardními službami, čistotou a kvalitou," říká Stift.

Podle jízdního řádu společnost počítá s tím, že vlaky budou jezdit ve dvouhodinových intervalech a budou asi jen o třicet minut pomalejší než Pendolino.

Těžká domluva s ČD

Dalším problémem, který ovšem "mladší bratr" Českých drah musel řešit, je takzvané "ošlapné".

České dráhy totiž přišly s tím, že pasažéři využívají nádražních budov, které jsou v majetku ČD. A ty je nutné vytápět a udržovat.

"Zdálo se nám rozumné, že bychom se na těchto nákladech podíleli. České dráhy ale nebyly schopné rozumně vyčíslit, jaká částka by to měla být. K dohodě tedy zatím nedošlo," uvádí Petr Šimral z RailTrans. "To ale nemůže provozu zabránit. Pasažéři mají právo se dostat na nástupiště a koleje, které již nepatří Českým drahám," doplňuje.

To vyvrací mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. Podle něj mají dráhy transparentní systém, který platby dělí do čtyř kategorií podle druhu stanice. Soukromý dopravce tak zaplatí od 170 do 470 korun za jeden vagon.

"Takový systém je nutný, aby České dráhy s přibývajícími externími dopravci nedoplácely na jejich činnost," řekl Ondrůj.

autor: Dušan Klimeš | 30. 11. 2006 15:35

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama