Brusel - Pokud bude chtít Evropská unie skutečně dostát své proklamaci, aby za deset let deset procent paliv v dopravě tvořila biopaliva, bude to mít na životní prostředí stejný dopad jako kdyby v tu dobu přibylo dalších 26 milionů aut na silnice.
Uvádí to studie, kterou zveřejnil Evropský institut pro politiku životního prostředí (IEEP).
Je to proto, že zhruba 90 procent biopaliv by muselo v tu dobu vznikat ze zemědělských plodin. Aby se jich tolik mohlo vypěstovat, bude podle studie třeba přeměnit zhruba 69 000 kilometrů čtverečních na zemědělskou půdu. To je plocha odpovídající zhruba dvojnásobku rozhlohy Belgie.
Biopaliva zvýší emise skleníkových plynů
"Rozsah nebezpečí, které evropské země způsobí kvůli vlastním plánům na využití biopaliv, je nyní jasně. Škody na lesích a přírodě budou šokující, a to jen kvůli palivům do našich aut. Biopaliva budou ještě horším znečišťovatelem než fosilní paliva," řekl novinářům Adrian Bebb z neziskové organizace Friends of the Earth Europe.
Ve studii její autoři dále tvrdí, že zvýšení podílu biopaliv v dopravě na deset procent zvýší emise skleníkových plynů až o 56 milionů tun skleníkových plynů ročně. Největší částí se na tomto zvýšení ze členských států Evropské unie bude podílet Velká Británie.
Větší využívání biopaliv v dopravě bude mít podle studie zhruba o 81 až 167 procent horší dopad na životní prostředí než využití klasických fosilních paliv. Toto zhoršení by sice snížila druhá generace biopaliv, kterou vědci vyvíjejí, ale jejich využívání je vzdálené.