První dokázaný podvod v Česku, auta jezdila bez kontrol

Tomáš Fránek
16. 4. 2010 15:43
Jde o první případ, kdy stanice technické kontroly přišla o povolení schvalovat auta do provozu

Brno - První případ v Česku, ve kterém se objevily jednoznačné důkazy, že majitelé automobilů dostali souhlas s provozem od stanice technické kontroly, aniž by vozy někdo kontroloval, směřuje k vítězství státu.

Nejvyšší správní soud se podle zjištění Aktuálně.cz postavil na stranu Ministerstva dopravy, které zakázalo činnost Stanici technické kontroly ve Vyškově.

Ta měla v jeden den schválit do provozu dvanáct vozů, které ale technici vůbec neprohlíželi.

Poprvé přímé důkazy

Spor začal před šesti roky a byl první svého druhu v Česku. Na podvody přišli kontroloři z jihomoravského krajského úřadu, když prošli jízdní knihy vozidel, jež měla stanice kontrolovat. Bylo to vůbec poprvé v Česku, kdy mělo ministerstvo tak přímé důkazy o podvodech.

Podle státních úředníků nebyli zástupci stanice vůbec schopni jak v den kontroly, tak během několika týdnů vyšetřování podat jakékoliv vysvětlení, kde se ztratily dokumenty o kontrole dvanácti aut.

Až po velmi dlouhé době přišli provozovatelé stanice s verzí, že v den, kdy ze záznamů "vypadlo" dvanáct aut, vypadl také počítačový systém. Když ministerstvo tuto obranu odmítlo, firma provozující stanici stát zažalovala.

U pražského městského soudu překvapivě uspěla. Soudci totiž rozhodli, že stát nevzal v potaz obranu firmy, dostatečně neprověřil, zda skutečně mohlo dojít k výpadku systému, a zda tedy auta skutečně kontrolou neprošla.

Nejvyšší správní soud ale tento názor pražských soudců nepřijal a nyní rozhodl ve prospěch státu. Podle senátu vedeného soudkyní Danielou Zemanovou stát při kontrole postupoval správně a prověřil všechny zásadní skutečnosti.

Obrana není věrohodná

"Podrobné prokazování veškerých ústních, ničím nepodložených tvrzení, která jsou spolehlivě vyvrácena několika dalšími již provedenými důkazy, by bylo v rozporu se zásadou hospodárnosti, rychlosti a efektivity správního řízení," rozhodli soudci.

Podle soudců je tvrzení majitelů technické stanice nevěrohodné. "Věrohodnost tvrzení žalobce (technické stanice, pozn. red.) byla jednoznačně vyvrácena jak jeho jednáním v průběhu správního řízení, tak na základě konkrétních důkazů," rozhodli soudci.

Ti uvedli, že majitel stanice nedokázal vysvětlit, proč údaje o výpadku počítačového systému předložil až po několika týdnech. "Výpadek systému musel být jednateli firmy znám už v den kontroly nebo hned poté," rozhodli soudci s tím, že výpadek počítačového systému nepotvrdili ani samotní technici, kteří v ten den kontrolovali auta.

Situaci ve stanicích technické kontroly kritizují experti dlouhodobě, stát slibují tvrdší postihy.

Ministerstvo dopravy tak už připravilo návrh zákona, který zpřísnil pravidla pro činnost stanic technické kontroly. Za zfalšovanou prohlídku vozidla by jejich provozovatelé mohli dostat až pětimilionovou pokutu.

Podle úředníků tak chce ministerstvo zamezit podvodům, kterých se dopouštějí někteří pracovníci STK. Návrh zákona je v připomínkovém řízení, měl by být schválen na podzim.

 

Právě se děje

Další zprávy