Praha - Průměrná mzda v Česku v letošním prvním čtvrtletí klesla. Nominálně o 0,4 procenta oproti stejnému čtvrtletí loňského roku, reálně (při zohlednění inflace) dokonce o 2,2 procenta. Vyplývá to ze středečních údajů Českého statistického úřadu.
V letošním prvním čtvrtletí činila průměrná hrubá měsíční nominální mzda na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství celkem 24 061 korun, což je o 85 korun méně než ve stejném období roku 2012. Spotřebitelské ceny za uvedené období stouply o 1,8 procenta, reálně se tak mzda snížila o 2,2 procenta.
"Pokles průměrné nominální mzdy v české ekonomice je dosud nevídaný jev," zdůrazňuje analytik Petr Dufek z ČSOB. "Zatímco na propad reálné mzdy jsme si už v posledním roce zvykli, to, že se snižuje průměrná mzda nominálně, vidíme poprvé," říká. Pokles nominálních mezd nenastal ani po začátku krize v roce 2009.
Statistici nicméně za překvapivým výsledkem vidí čistě technický důvod. "Aktuální propad průměrné mzdy lze jednoduše vysvětlit tak, že finanční prostředky, které byly nadstandardně vyplaceny na závěr loňského roku, na začátku tohoto roku schází," říká Dalibor Holý z Českého statistického úřadu.
Firmy podle něj zareagovaly na nové zdanění příjmů nad sto tisíc a prémie, které obvykle vyplácí v prvním čtvrtletí roku, tentokrát vyplatily už v posledním čtvrtletí roku 2012.
V podnikatelské sféře se průměrná mzda snížila nominálně o 0,4 procenta, reálně o 2,2 procenta. V nepodnikatelské sféře zůstala nominálně na stejné úrovni jako před rokem, reálně se snížila o 1,8 procenta.
Oproti předchozímu čtvrtletí klesla průměrná mzda za letošní leden až březen - po očištění od sezonních vlivů - o 0,2 procenta.
Objem mezd poklesl o jedno procento, počet zaměstnanců o 0,6 procenta.
"Situace na trhu práce zůstává poměrně složitá. Firmy sice již tolik nepropouští, nová místa ale ani nevytvářejí. V takové situaci se těžko požaduje zvýšení platu," říká Libora Stodola z oddělení Poradenství pro řízení lidských zdrojů společnosti PwC Česká republika.
"Vyhověno tak bývá zpravidla jen klíčovým zaměstnancům, u nichž si firma dobře uvědomuje, jakou pro ni mají hodnotu a že v době očekávaného ekonomického oživení by je bylo velmi náročné a drahé získat," tvrdí Stodola.