Brno - Stolní počítače už mají po sezóně. Co nemůžeme přinést na jednání nebo do školy v tašce, nás nezajímá, vzkazují svým zájmem Češi prodejcům počítačů. Zatímco totiž prodej nových počítačů celkově klesl v letošním třetím čtvrtletí o 12 procent, u těch stolních to bylo rovnou 40 procent. O výsledcích informovala analytická společnost Gartner.
Celkový výsledek tak "zachránily" počítače přenosné, které naopak o dvě procenta vystoupaly. Prodalo se jich 245 tisíc kusů, zatímco stolních počítačů jen 72 584 kusů.
V porovnání s letošním druhým čtvrtletím se poptávka po počítačích výrazně zlepšila. Odbyt stoupl o téměř 90 procent. Vyhráno měli ti, kdo se zaměřili na běžné klienty z řad spotřebitelů.
"Pokles prodeje stolních počítačů nejvíce trápí lokální prodejce. Mezinárodní firmy naopak posilují svoji pozici na trhu a těží z odklonu spotřebitelů od desktopů a z rostoucí popularity přenosných počítačů. Tahounem poptávky u nás zůstávají spotřebitelé a živnostníci, nikoli velké firmy," upozornil Oldřich Příklenk z české pobočky společnosti Gartner.
Jenže firmy nakupují až 60 procent nových počítačů a jejich poptávka kvůli krizi klesla v porovnání s loňským rokem o téměř čtvrtinu. Oproti tomu zájem domácností stoupl o 13 procent.
Lidé čekali na nové Windows
Prodejci počítačů vysvětlují celkový pokles v zájmu o nové přístroje také tím, že řada spotřebitelů vyčkávala na novou edici operačního systému Windows, která vstoupila na český trh na konci října.
"Bylo zřetelně vidět, že zákazníci čekají, až budou k dispozici počítače s Windows 7. I když jsme se předzásobili, měli jsme co dělat, abychom poptávku uspokojili," uvedl před časem Jan Samko ze společnosti Alza.cz, která prodává počítače v kamenných obchodech i na internetu.
Gartner uvedl, že v Česku jsou nejoblíbenějšími značkami Acer, Hewlett Packard a Asus.
Podle expertů má pokles zájmu v porovnání s minulým rokem pokračovat ještě do konce roku, pak se však křivka opět obrátí a zájem znovu poroste.