Praha - Majitele stavebních firem i jejich zaměstnance v Česku nečeká letos dobrý rok. Alespoň to tvrdí autoři studie společnosti Soliditet.
"Krize tuzemského stavebnictví se bude letos dál prohlubovat, čím dál tvrdší konkurenční boj způsobí krach dalších firem. K prohloubení recese přispěje i zvýšení spodní sazby daně z přidané hodnoty z deseti na 14 procent," píše se ve studii.
"Aktuálně na trhu panuje vysoce konkurenční prostředí a nadprůměrně dlouhé doby splatnosti faktur. Tvrdý boj o každou zakázku tlačí ceny dolů, přičemž podstatně hůře jsou na tom menší hráči, kteří působí v roli subdodavatelů," uvedl ředitel Soliditet David Farský.
To dosvědčují i fakta, která zveřejnil Český statistický úřad. Jako v jediném ze sledovaných velkých odvětví ekonomiky ceny vloni klesaly. Za loňský rok v porovnání s rokem 2010 o půl procenta. Stalo se tak i přesto, že zdražovaly pohonné hmoty a energie.
Stavebníkům navíc nepomáhá to, že banky ztratily chuť k financování nových projektů, zakázky nepřicházejí ani z veřejného sektoru.
Podívejte se na nejlepší stavby loňského roku:
Jen čtvrtina developerů drží tržby alespoň na stejné úrovni
Z analýzy vyplývá, že v roce 2010 klesly tržby 75 procentům developerů, přibližně polovině stavebních firem a 67 procentům výrobců stavebních hmot.
Krize přitom trvá již tři roky. Na datech od vzorku 53 nejvýznamnějších developerských firem působících v ČR je stav velice patrný. Jejich celkové tržby klesly z 14,8 miliardy korun v roce 2008 na 9,6 miliard korun v roce 2010, což představuje propad o 35 procent. Pouze třetina firem na trhu svůj podíl z pohledu tržeb udržuje nebo zvyšuje.
U stavebních firem studie hodnotila 115 nejvýznamnějších společností. Jejich kumulované tržby klesly z 218,8 miliardy korun v roce 2008 na 199,7 miliardy v roce 2010, tedy o deset procent.
Když se nestaví, nejsou třeba ani cihly
Také v sektoru výroby stavebních hmot je více než pětinový (23 procent) pokles objemu tržeb. V tomto sektoru se předmětem analýzy stalo 81 podniků.
Společnost Soliditet, která studii zveřejnila, se do loňského podzimu jmenovala Creditinfo Czech Republic. Patří do nadnárodní skupiny Bisnode, zaměřuje se na poskytování marketingových, finančních a kreditních informací a služeb pro všechny společnosti ve Skandinávii a soukromé osoby ve Švédsku a Norsku.