Poradci zneužívají ČNB při lákání do penzijních fondů

Petr Kučera ČTK Petr Kučera, ČTK
24. 7. 2012 9:00
ČNB vylučuje, že by prodejci měli speciální pověření kromě povinné registrace
Sídlo České národní banky.
Sídlo České národní banky. | Foto: Reuters

Praha - Některé osoby spolupracující s finančně-poradenskou společností OVB Allfinanz opakovaně využívají jména a loga České národní banky ke svým obchodním zájmům při oslovování potenciálních klientů. Podle ČNB může být takový postup protiprávní.

"K tomuto jednání dochází zejména při oslovování klientů v souvislosti s penzijní reformou, kdy odvoláváním se na pověření od České národní banky nebo použitím jejího loga využívají tyto osoby reputace ČNB za účelem zvýšení důvěryhodnosti svého jednání," uvedla banka v prohlášení, v němž se od takového jednání distancuje.

Společnost OVB na zprávu reagovala ujištěním, že již pochybení napravila a příslušné pracovníky proškolila.

OVB: Už jsme to napravili

Podle mluvčí společnosti OVB Jaroslavy Matouškové jde o selhání několika jednotlivců. V žádném případě prý nejde o systém, který by byl praktikován plošně.

"V rámci našeho interního kontrolního systému jsme toto závadné jednání některých zprostředkovatelů OVB identifikovali, prověřili a udělali nápravná opatření, jejichž nedílnou součástí bylo také proškolení příslušných pracovníků a jejich manažerů. Následně jsme o přijatých opatřeních informovali ČNB," říká Matoušková.

Společnost OVB Allfinanz nabízí finanční služby na českém trhu od roku 1993 jako dceřiná společnost německé OVB Holding AG. V současné době má téměř 960 tisíc klientů a spravuje více než dva miliony smluv.

Takové pověření neexistuje

"ČNB vylučuje, že by někteří prodejci produktů finančního trhu měli její pověření vysvětlovat nová pravidla související s penzijní reformou nebo posuzovat dříve uzavřené pojistné smlouvy," uvedla centrální banka už letos v dubnu, kdy na podvodné jednání některých prodejců produktů finančního trhu upozornila poprvé.

"Žádné takové pověření není možné udělat ani v teoretické rovině. Zákonem stanovená role centrální banky se neslučuje s osobními konzultacemi ke stávající legislativě ani s distribucí finančních produktů," říká ředitel komunikace ČNB Marek Petruš.

"ČNB ze zákona registruje prodejce produktů finančního trhu - takzvané pojišťovací a investiční zprostředkovatele. Tuto registraci však v žádném případě nelze zaměňovat s pověřením či zmocněním jednat jménem centrální banky," dodal Petruš.

Odvolávají-li se někteří prodejci na pověření centrální banky, mohou porušovat povinnost jednat s odbornou péčí, a to konkrétně uváděním nepravdivých, nedoložených, neúplných, nepřesných, nejasných nebo dvojsmyslných údajů a informací.

To může být považováno také za nekalou obchodní praktiku dle zákona o ochraně spotřebitele a zároveň to může naplňovat skutkovou podstatu trestného činu podvodu, dodává ČNB.

Kontakty na potenciální klienty nejsou od ČNB

Někteří prodejci produktů finančního trhu mohou také při telefonickém oslovování potenciálních klientů uvádět, že jim ČNB zpřístupnila data klientů bank, včetně jejich telefonního čísla.

"Tato tvrzení se nezakládají na pravdě, sdílení konkrétních informací získaných při výkonu dohledu nad finančním trhem zakazuje centrální bance platná legislativa," odmítá takový přístup ČNB.

Občané, kteří se setkali s výše uvedeným jednáním, mohou posílat své podněty ČNB prostřednictvím kontaktního formuláře na webu nebo e-mailem na [email protected].

 

Právě se děje

Další zprávy