Praha - V ČSA probíhá tvrdé vyjednávání o budoucích platech pilotů. Vedení společnosti a zástupci odborářů totiž jednají o návrhu nové kolektivní smlouvy. Ta by měla vstoupit v platnost na začátku ledna příštího roku.
Podle informací Aktuálně.cz chtěli piloti zaručit růst platů ve výši až patnáct procent ročně.
Může přitom záležet například na tom, jak dlouho pro ČSA pracují nebo na jakých linkách létají. Odbory zastupující piloty preferují, aby smlouva byla opět uzavřena na dobu tří let. Lidé z ČSA však připouštějí, že může být uzavřena i na dobu kratší.
Pro národního dopravce nyní létá asi 550 pilotů. To je přibližně desetina z celkového počtu zaměstnanců.
Ani jedna ze stran nechce situaci komentovat. "Dohodli jsme se, že nebudeme informace o průběhu jednání zveřejňovat," říká Radomír Lašák, prezident aerolinií.
Obdobně reagují i odboráři s tím, že by se rádi postupně alespoň přiblížili průměrné výši platů svých kolegů ve Sky Teamu. Ta dosahuje v přepočtu přibližně 320 tisíc korun měsíčně.
Průměrný měsíční plat pilotů ČSA za první čtyři měsíce letošního roku dosáhl téměř 180 tisíc korun. To je oproti uplynulému roku zvýšení o více než pětinu.
K tak vysokému meziročnímu růstu došlo jednak na základě kolektivní smlouvy, kterou s odbory uzavřel bývalý šéf aerolinií Jaroslav Tvrdík, a jednak kvůli novému zákoníku práce. Ten zajistil lidem vyšší příplatky za práci o víkendech, v noci a za ztížené pracovní podmínky.
V roce 2006 byla průměrná mzda pilotů ČSA téměř 150 tisíc korun, rok před tím necelých 135 tisíc korun za měsíc.
Podle informací z ČSA by však vedení mohlo s mírným růstem mezd přibližně do pěti procent ročně souhlasit.
Pokud k dohodě o nové kolektivní smlouvě do konce roku nedojde, mají piloti právo stávkovat. Vedení společnosti by se v dané situaci řídilo pouze zákoníkem práce.
Piloti ČSA do stávkové pohotovosti v minulosti již vstoupili. Naposledy se tak stalo v roce 2003 koncem léta. Tehdy stávkovou pohotovost vyhlásili z důvodu zrušení samostatné kolektivní smlouvy pro letce, tak jak tomu bylo v minulosti. Samostatná kolektivní smlouva pro piloty je přitom obvyklá i u jiných společností ve světě.
Příslib výrazného růstu mezd je pro vedení ČSA v současné době problematický. Národní dopravce totiž stále čelí hospodářské ztrátě. V prvním čtvrtletí prodělaly 122 milionů korun. Letos však firma plánuje zisk ve výši 42 milionů korun.
K zisku by měl aeroliniím pomoci i prodej cateringu a carga. Hodnota obou společností přitom podle odhadu analytiků přesahuje miliardu korun. V případě, že by se cargo a catering neprodaly, ČSA by skončily ve ztrátě na úrovni kolem 300 milionů korun.
Za uplynulý rok hospodařily České aerolinie se ztrátou 397 milionů korun.