Brno - Automobilkám i jejich dealerům se zhroutil systém, kterým nabízely své nové vozy zákazníkům.
Zaběhané pořádky rozmetala krize a nastala paradoxní situace. Nová auta nejdou na odbyt, jak potvrzují čísla o prodejích za poslední čtvrtletí. Přitom zákazníci musí u některých modelů čekat i mnoho týdnů, až se v novém autě svezou.
Automobilky totiž opustily prodejní taktiku, která fungovala v minulých letech. Dříve měly plné sklady. Na jedné straně do nich průběžně dodávaly auta, na druhé straně je odebíraly dealeři a prodávali zákazníkům.
Jenže systém se letos na jaře zadrhl, sklady se plnily výrazně rychleji, než zákazníci byli ochotni nakupovali. Například Toyota si musela pronajmout velkou nákladní loď ve švédském přístavu Malmö, aby měla automobily kde skladovat. "Naše logistické centrum v Malmö dosáhlo své maximální kapacity s tím, jak klesají prodeje v regionu," uvedla mluvčí Toyoty Anne Gaublommová.
Přesně podle objednávek
To už nyní neplatí. Automobilky, alespoň ty, které prodávají modely, o něž je zájem, vyrábějí auta přesně podle objednávek. Svoji výrobu upravují o desítky kusů z týdne na týden. Do výroby jde vůz, až když konkrétní zákazník splatí zálohu. Strach z nadvýroby je velký.
A tak se musí na auta čekat. V Česku k tomu přibývá ještě jedna specialita - doznívání efektu jménem šrotovné. Automobilky stále ještě pokrývají zvýšené prodeje aut v Německu.
Deník Aktuálně.cz situaci zjišťoval v autosalonech po celé zemi. Zákazníci si tak musí řadu týdnů počkat na nejžádanější typy aut, jako je například Škoda Octavia nebo nové modely, jako je Škoda Yeti. "Yeti dodáme do šesti týdnů, podobné je to i u Škody Octavie," zněla odpověď od prodejců aut. Podobná situace je třeba u některých typů Opelů, Fordů nebo automobilů Volkswagen.
Například novou Škodu Yeti si objednalo 1600 lidí. Škoda proto nyní podle odborářského týdeníku Škodovácký odborář vyrábí 202 kusů za den. A tak si lidé, kteří se Yetiho objednali, na nové auto počkají.
"Bylo to dáno i tím, že Škodovka nejprve vyjela na trh s plně vybavenými modely za cenu přes 600 tisíc korun. Teď je ale o Yetiho opravdu zájem, momentálně dokonce u nás na prodejně nemáme žádného, prodali jsme i předváděcí model," řekl Jiří Forst z mladoboleslavského autosalonu Jelínek Laureta Auto.
Když není na skladu, tak si počkáte
Odboráři ale v týdeníku kritizovali cenovou politiku firmy, podle nich by lepší cena vedla ještě k většímu zájmu lidí. "Lidé, kteří rozhodují o ceně by si v hlavě měli přepnout kalkulačky z německých na české," řekl týdeníku šéf odborů Jaroslav Povšík.
Škoda navíc kvůli objednávkám zákazníků zvedá i výrobu modelu Škoda Octavia A5. U tohoto modelu se výroba zvyšuje o 30 kusů denně. Naopak bez čekání by měla jít koupit Škoda Fabia.
Korejská automobilka Kia, která auta vyrábí ve slovenské Žilině, se nyní snaží mít sklady naplněné tak, aby stačila auta zákazníkům dodat co nejdříve. "Pokud si zákazník vybere z naší skladové zásoby, vůz si může převzít maximálně do pěti dnů od objednání," uvedla pro deník Aktuálně.cz Kateřina Vokounová z českého zastoupení automobilky Kia.
Pokud ale vůz, který zákazník chce, na skladě není, už si počká podstatně delší dobu. "Pokud bychom zadávali vůz do výroby, termín dodání vozu ze Slovenska je asi 4 týdny, z Korejské republiky 3-4 měsíce," uvedla.
V letošním roce se prodej nových osobních i užitkových aut propadl o 13,8 procenta. Prodejci nyní drží ceny nízko a nezdražují a nabízí akční slevy.