Více o mobilech
Češi si loni pořídili mobily za deset miliard
Praha - Počet mobilních karet roste poslední dobou výrazně rychleji než počet mobilních telefonů, jimiž Češi telefonují. Operátoři totiž počet zákazníků zvyšují stále více i díky SIM kartám, které se používají pro speciální účely.
Nejčastěji slouží pro sledování firemních aut, které nabízejí všichni tři operátoři.
Ti mají podle posledních výsledků dohromady 12,56 milionu mobilních zákazníků. Převážná většina jich skutečně telefonuje. Statisíce lidí používají karty také například pro připojení k internetu. Mnohé SIM karty slouží současně jak pro volání, tak pro různé datové služby.
Statisíce bez hlasu
V posledních letech ale operátorům velmi rychle přibývají i mobilní zákazníci, kteří ze svých karet nikdy nevolají. Jejich přesné počty ani jeden z oparátorů nechce zveřejnit. Pohybují se ale už ve statisících a podle neoficiálních údajů od operátorů jich na trhu může být už téměř k půl milionu.
"Z celkového počtu aktivních karet se jedná řádově o jednotky procent," říká Martina Kemrová, mluvčí T-Mobile, který má v Česku 5,14 milionu aktivních karet. Dodává, že přírůstky SIM karet pro speciální nehlasové služby, které T-Mobile poskytuje od roku 2002, jsou každoročně v desítkách procent a vždy o něco vyšší než před rokem.
Stejný podíl, tedy jednotky procent z celkových 2,53 milionu zákazníků, udává Vodafone, jehož SIM karty zákazníci používají například i pro službu Auto manažer. Řádově desítky tisíc SIM karet pro nehlasové služby uvádí i Telefónica O2. "Mezi nejvyužívanější služby o které projevují zájem hlavně firemní zákazníci, patří správa vozového parku na dálku, sběr dat ze vzdálených pracovišť - například odečty plynu - a služby založené na hromadném posílání SMS zpráv," říká mluvčí O2 Martin Žabka.
Podobné služby jsou pro operátory důležité, protože nalákat nové volající zákazníky je čím dál těžší. Ti bez mobilů znamenají sice menší, ale pravidelný příjem. A uplatnění SIM karet v mnoha sférách má velkou budoucnost jak pro firemní, tak i pro soukromé zákazníky operátorů.
Hlavně levně
Nicméně operátoři nevzdávají ani boj o tradiční klienty. "Přibývají a budou přibývat i nadále. Je to mimo jiné proto, že někteří lidé nahrazují mobilem pevnou linku. Nebo si pořizují novou SIM kartu pro datové přenosy. Stále více lidí má také dvě mobilní telefonní čísla, jedno pro soukromé a druhé pro pracovní hovory," říká mluvčí Vodafonu Jakub Hrabovský.
A zdaleka ne všichni Češi už mají svůj mobil. Jsou bez něj hlavně starší lidé a také hodně dětí. Na ty operátoři mimo jiné cílí nabídkou levných přístrojů. Například Vodafone nedávno na trh uvedl nejlevnější mobil, který zatím prodává jen síť obcodů Tesco.
Tesco slaví úspěch se superlevným mobilem |
Přestože si relativně mnoho Čechů kupuje i technologicky vyspělé přístroje, největší část lidí při nákupu telefonu hledí hlavně na cenu. Stačí jim základní přístroje, které umí volat a psát textové zprávy.
Podle prodejců telefonů na českém trhu vedou mobily s cenou do 3000 korun. Mobilní operátoři očekávají, že před začátkem školního roku zájem o levné přístroje ještě vzroste.
"Měsíčně se nejlevnějších telefonů prodají desítky tisíc," řekla nedávno pro ČTK Martina Kemrová.