Na železnici míří velký hráč. Britové zakládají pobočku

Ekonomika Ekonomika
7. 1. 2014 7:55
National Express lákají do Česka zakázky na železnici.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Na železnici míří další velký hráč. Českou pobočku zakládá druhý největší soukromý dopravce v Evropě National Express a na tuzemské koleje mu má pomoci Jan Paroubek, který dříve pracoval pro společnosti RegioJet a Leo Express. Informaci přinesl server idnes.cz.

National Express přichází do Česka přes svou německou pobočku. Právě v Německu nedávno britská společnost získala v soutěžích dvě velké zakázky na provoz tratí, i když základy jejího tamního úspěchu tvoří hlavně autobusový byznys.

"V tuto chvíli nás v Česku zajímají jen vlaky," řekl idnes.cz Tobias Richter z National Express.

Zároveň vyloučil, že by se firma pouštěla do vlaků na komerční riziko. Počítá jen s účastí v soutěžích u krajů a států.

Šéfem pobočky National Express CZ se stal Jan Paroubek, který pomohl rozjet domácí soukromé dopravce RegioJet a Leo Express.

"První kroky v liberalizaci železniční dopravy zde již proběhly a v nejbližší době se očekává příchod výběrových řízení, která bude vypisovat ministerstvo dopravy na zajištění dálkové železniční dopravy," citoval Paroubka idnes.cz.

Zájem o české železniční tratě mají i další zahraniční společnosti. Jejich výraznějšímu vstupu na český trh však brání dlouhodobé smlouvy státu a krajů především s Českými drahami.

Například společnosti Arriva se po třech měsících loňského zkušebního provozu nepodařilo přesvědčit Prahu ani Středočeský kraj, aby jí vyplácely dotace podobně jako na vlaky Českých drah. Společnost patřící do skupiny Deutsche Bahn tak skončila s provozem osobních vlaků mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou.

Provoz osmi párů vlaků má pro společnost význam jako referenční spojení právě pro budoucí expanzi na dotované linky. Na trati začala Arriva využívat soupravy s naklápěcí skříní, tedy s podobným systémem, jako mají pendolina. Tyto vlaky by firma chtěla nabídnout do chystaných soutěží.

Server ale upozorňuje na to, že vypsání nových tendrů nabírá zpoždění. Jejich plán byl schválen v září, ale ministerstvo od té doby žádný nevyhlásilo. Nově vznikající vláda chce také posílit roli Českých drah a zřídit nezávislého regulátora na železnici.

Pokud by se s vypsáním tendrů čekalo na jeho vznik, bude to znamenat další odklad.

 

Právě se děje

Další zprávy