Milionové sliby nepomohly, slavný Moravan je v konkurzu

Tomáš Fránek
31. 3. 2010 11:42
Firma skončila v konkurzu už podruhé
Naproti tomu vidět vzlet letadla z továrního letiště Moravanu Otrokovice je spíše zvláštnost.
Naproti tomu vidět vzlet letadla z továrního letiště Moravanu Otrokovice je spíše zvláštnost. | Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Brno - Ani to, že irský majitel Moravanu Aviation měl na poslední chvíli poslat na účet firmy přes 70 milionů korun, kdysi jednu z nejznámějších středoevropských leteckých firem nezachránilo.

Krajský soud v Brně totiž dnes poslal výrobce známých letadel Zlín do konkurzu. 

"Schůze věřitelů hlasováním rozhodla o tom, že způsobem řešení tohoto úpadku bude konkurz. Prohlášení konkurzu je tak jediným přípustným způsobem řešení dlužníka úpadku," uvedla soudkyně Hana Hrstková v rozhodnutí.

Nevěříme vám

Moravan skončil v konkurzu už podruhé. Po prvním konkurzu firmu koupila irská společnost QucomHaps v dražbě za padesát milionů korun. Do insolvence se firma dostala loni v červenci a asi devíti desítkám věřitelů dluží firma asi 100 milionů korun.

Soud nepřesvědčilo ani to, že majitel QucomHaps měl poslat na účet firmy 3,7 milionu dolarů (asi 71,4 milionu korun) na zaplacení pohledávek. Zástupci hlavních věřitelů ale už na včerejším jednání zpochybňovali serióznost firmy, která například dosud vůbec nepředložila insolvenčnímu správci své účetnictví.

Podle jiného věřitele hlasujícího pro konkurz by navíc ani částka 3,8 milionu dolarů na zaplacení dluhů stejně nestačila. 

Neprošly ani návrhy na restrukturalizaci podniku, jak navrhovali Irové, kteří slibovali příchod nových investorů. "Reorganizační návrh byl sice dlužníkem podán, leč byl pravomocně soudem odmítnut, další reorganizační návrh poté nebyl dlužníkem ani žádným z věřitelů podán," uvedla soudkyně.

Soud zároveň nařídil přezkumné jednání na 18. května. Na něm soud přezkoumá jednu z hlavních pohledávek ve výši 28 milionů korun, kterou si nárokuje dosavadní irský majitel firmy QucomHaps.

Baťova tradice 

Tradice firmy z Otrokovic sahá do roku 1934, kdy ji založila společnost Baťa jako Zlínské letecké závody. Podnik začal výrobou bezmotorových, pak také motorových kluzáků a letadel.

Výroba se rozšířila na sportovní, zemědělské a cvičné letouny. Ty nesly značku Zlín a nejznámějším z nich byl stroj Z-XII, který byl v té době nejrozšířenějším sportovním letounem v Evropě.


Světového věhlasu dosáhla také letadla Zlín Trenér, která v šedesátých a sedmdesátých letech určovala trend ve vývoji letadel pro leteckou akrobacii. Továrna celkem vyrobila přes 5 tisíc letadel, v posledních letech ale vyráběla jenom několik letadel ročně.

Moravan skončil v konkurzu ve chvíli, kdy další letecká firma Evektor v nedalekých Kunovicích představila novou naději pro tuzemský průmyslu, letadlo EV 55.

 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 8 hodinami

Při nehodě auta a malotraktoru zemřel na Domažlicku starší muž

Jednu oběť má nehoda osobního auta a malotraktoru u Záhořan na Domažlicku. Auto zezadu narazilo do malého traktoru a jeho řidiče náraz vymrštil do příkopu, na místě zemřel. ČTK o tom informovala krajská policejní mluvčí Dagmar Jiroušková.

Nehoda se stala okolo 16:45 na silnici III/1836 u obce Záhořany. Řidič vozu Volvo ve věku 22 let jel ve směru od Záhořan na Spáňov. "Z dosavadního šetření vyplývá, ze řidič osobního vozidla zezadu narazil do vpředu jedoucího malotraktoru značky Vari, které řídil 77letý řidič. Po střetu byl řidič z malotraktoru vymrštěn do silničního příkopu. Při nehodě došlo k jeho zranění, kterému na místě podlehl," popsala Jiroušková.

Požití alkoholu a jiných omamných a psychotropních látek u řidiče osobního vozidla policisté na místě vyloučili. Okolnosti tragické nehody nyní policie vyšetřuje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy