Brno - Jste spíš sólista, nebo týmový hráč? A jak dobře dokážete přimět svoje lidi, aby splnili to, co mají? Když se vás na tyto otázky zeptá personalista při pohovoru na nové místo, můžete si samozřejmě vymýšlet, abyste vypadali lépe. Riziko odhalení ale stoupá. Už nemusí záležet pouze na zkušenostech personalisty, na vaši lež teď číhá i počítačový test.
Test, který ohodnotí osobnostní rysy uchazeče o práci i jeho chování v pracovním týmu, vytvořila společnost Cut-e. Jedním z jeho kladů je i to, že jej zájemce o místo vyplňuje prostřednictvím internetu. Šetří tak nejen vlastní čas, ale i ten personalistův.
Klasický psychotest, který by byl podobně rozsáhlý, by totiž uchazeči zabral asi hodinu vyplňování s tužkou a papírem. Online verze je hotová za patnáct minut.
Záplava otázek
Uchazeč v testu odpovídá téměř na 150 otázek pouhým přidělením bodů. Pouze posuzuje, nakolik na něj uvedené věty "pasují". Otázky přicházejí v bateriích po třech a rozdělit mezi ně lze jen omezený počet bodů. Musíte se tedy rozhodnout, zda o vás víc platí, že jste systematičtí, nebo to, že jste silně zaměření na dosažení výsledku.
Dotazník má dvě části. Kromě toho, jak se respondent staví například k pracovním úkolům a cílům, či zda potřebuje pro svou práci přesný plán, zjišťuje i to, jak jsou pro něj důležité vztahy na pracovišti či soupeření s ostatními.
"Zaměřit se na pracovní kompetence místo na složitě uchopitelné povahové vlastnosti je dobrý nápad," konstatoval psycholog Zdeněk Altman.
Pojistky proti lhářům
Program je samozřejmě pojištěný i proti snaze uchazeče vypadat lepší, než doopravdy je.
"Použité dotazníky jsou takzvaně adaptivní - během testování komunikují s centrální databází informací a v poslední třetině přizpůsobí dotazování podle toho, jak uchazeč odpovídá. Navíc systém automaticky srovnává odpovědi daného kandidáta s průměrnými odpověďmi celého vzorku lidí, kteří dotazníky vyplnili před ním. Pokud se opravdu výrazně liší, pak by si personalista při pohovoru měl dát na tohoto uchazeče pozor, protože se nejspíš snaží přibarvovat skutečnost," vysvětlil Michal Dlouhý ze společnosti LMC, která si test objednala.
Zároveň obsahuje test i sérii otázek se stejným významem, jen mírně odlišně formulovaných. I ty testují, zda uchazeč odpovídá po pravdě.
Test není pro všechny
Současná verze testu má sloužit k náborům především do středního managementu a na pozice specialistů. Některé společnosti už dotazník otestovaly na svých současných zaměstnancích. Personalisté si přesnost výsledku mohli ověřit díky své osobní zkušenosti s testovanými zaměstnanci. "Shoda byla dost veliká," konstatuje personalistka společnosti Sodexo Ivana Roštinská.
Společnost LMC, která provozuje portály Práce.cz a Jobs.cz, už vlastní dotazník využívá při výběrových řízeních.
"Nejlépe se mi osvědčilo jeho použití mezi prvním a druhým kolem výběrového řízení. Ráda si nejprve udělám vlastní názor na kandidáta a až potom je pro mě důležité doplnit svůj úsudek o aspekty, které vyplynou z dotazníků. Na konkrétní pracovní kompetence tak mohu při dalším kole pohovoru zaměřit svou pozornost. Zatím jsem dotazníky použila přibližně na třech desítkách uchazečů, jednalo se zejména o manažerské pozice a pozice specialistů," uvedla Radka Jahodová, personalistka společnosti LMC.