A to navzdory tomu, že od oznámení investice úřady tvrdily, že zaměstná přibližně 3000 lidí. Stát ovšem i přesto tvrdí, že správně je číslo tři tisíce.
"Ano, ve smlouvě je závazek, že firma do tří let vytvoří minimálně tisíc pracovních míst. Je to kvůli zákonu o zaměstnanosti," řekla Aktuálně.cz mluvčí Moravskoslezského kraje Šárka Swiderová. Právě Moravskoslezský kraj dnes vyslovil souhlas s investiční smlouvu, kterou dojednal stát. Vláda ji ještě neschválila.
"Nepochybuji o tom, že společnost Hyundai Motor Company vytvoří ve svém závodu na výrobu automobilů v Nošovicích nejméně tři tisíce nových přímých pracovních míst," uvedl dnes ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD).
Smlouva s Korejci ale nabízí i další rozporný údaj. V Nošovicích se podle ní bude vyrábět 200 tisíc vozů ročně. K rozšíření kapacity na původně plánovaných a proklamovaných 300 tisíc automobilů smlouva Korejce nezavazuje, jen tuto možnost připouští.
Ministerstvo ale opět míní: naše původní čísla platí. "Hyundai bude v České republice investovat do svého závodu v Nošovicích nejméně 800 milionů EUR. Při plné kapacitě bude Hyundai vyrábět zhruba 300 tisíc automobilů a 600 tisíc převodovek ročně," řekl Urban.
Jak je to s místy?
Ministerstvo průmyslu a obchodu říká, že firma skutečně vytvoří více než tři tisíce míst, jenže později. "Je to složitější, nakonec ale v Nošovicích bude asi tři a půl tisíce míst," sdělilo Aktuálně.cz tiskové oddělení ministerstva.
Ministerstvo Aktuálně.cz potvrdilo, že dalších dva až dva a půl tisíce míst nabídne firma zřejmě až s koncem roku 2010, tedy závazek musí splnit až po čtyřech letech od začátku investice.
Podle Vladimíra Pikory z Next Finance se situace nikterak dramaticky nemění. "Tímto se automobilce otevírají vrátka k tomu, aby se produkce rozjela pomaleji, než se v minulosti uvádělo, a zároveň s tím, aby byl pomalejší i náběr zaměstnanců. Pozitivní efekty se tedy dostaví.později," řekl pro Aktuálně.cz Pikora.
"Je to tedy podobné, jako když si objednáte zboží a oni Vám ho sice dodají, ale se zpožděním. V takové chvíli obvykle žádá zákazník nějakou kompenzaci. Tu by měl chtít i stát. Krátce před volbami ale nemůžeme od politiků čekat tvrdost při jednáních. Zvlášť když je ve hře několik tisíc míst v regionu s vysokou nezaměstnaností," dodal Pikora.
Hyundai předpokládá (podle informací z MPO), že letos už bude pro automobilku pracovat 16 lidí, příští rok přibude 947 a další rok 974 pracovníků. V roce 2009 by podle těchto předpokladů mělo v továrně pracovat o dalších 827 lidí více a koncem roku 2010 celkem přes 3514.
Smlouva je ale tajná
Stát dosud odmítal uvést jakékoliv podrobnosti k dojednané investiční smlouvě s tím, že ještě není stvrzena. Nebylo tedy jasné, v kolika etapách bude investice probíhat a kdy chce korejská firma dát práci třem tisícům lidí.
Dnes smlouvu schválil kraj, ale vláda ne. Včera totiž zrušila zasedání, na kterém měla smlouvu schválit.
Ani nyní ale veřejnost nesmí vědět, co vlastně stát s investorem dojednal. "Smlouva podléhá obchodnímu tajemství, její části mohli před schválením vidět pouze předsedové klubů politických stran v zastupitelstvu kraje a ti je mohli případně dát k nahlédnutí jednotlivým zastupitelům," popsala Swiderová.
Kraj slibuje pozemky...
Kraj se podpisem smlouvy zavazuje, že jí prodá asi 200 hektarů pozemků, zajistí rozšíření veřejné dopravy do Nošovic. Ale například také k tomu, že vyplatí pokutu až 300 milionů korun v případě ztrát společnosti Hyundai, které vzniknou z důvodů ekologických, geologických nebo archeologických překážek.
"Je to ujednání podle občanského zákoníku, což je pro nás výhodnější, než kdybychom tuto část dohody tvořili podle obchodního zákoníku. Nyní musí poškozený objektivně prokázat, že mu vznikla škoda," řekla k možné sankci za případné potíže se stavbou mluvčí Swiderová.
Dále kraj uzavřením kontraktu firmě slíbil, že bude spolupracovat na zajištění ubytování pro Korejce a zajistí veřejně dotované kurzy českého jazyka a sobotní korejskou školu.
...i platby za nájemné
Kraj se rovněž zavazuje zajistit firmě kancelářské prostory, které bude Hyundai využívat v průběhu výstavby závodu.
Hyundai ve smlouvě po kraji také požaduje provozování nemocnice ve Frýdku-Místku po dobu trvání smlouvy a vybudování veřejné integrované záchranné stanice za 60 milionů korun nedaleko nového závodu.
Na provoz stanice bude ale Hyundai přispívat. Kraj by měl však "vynaložit maximální úsilí", aby v okruhu 15 kilometrů kolem nové továrny nevyrostly další podniky, jež by znečišťováním ovzduší mohly ohrozit kvalitu produkce automobilky.
Stát dá zase pobídky
Česko se ve smlouvě zavazuje například poskytnout slevu na na dani z příjmů právnických osob až po dobu 10 let v odhadované výši 1,3 miliardy korun. Závazek obsahuje rovněž dotace na vytváření pracovních míst ve výši 200 000 korun na jedno místo, celkem asi 600 milionů korun.
Hyundai získává i nárok na podporu školení a rekvalifikace zaměstnanců. Stát také bude muset zlepšit silniční spojení mezi pozemkem v Nošovicích a hranicí se Slovenskem a "případně rozšířit silnice na čtyřpruhové, pokud si to bude vyžadovat dopravní intenzita".