Hyundai: Kvůli úplatkům nebude slavnost

Dušan Klimeš
24. 4. 2006 12:30
Praha - Úplatkářský skandál manažerů jihokorejské automobilky Hyundai se začíná dotýkat i Česka.

Slavnostní ceremoniál zahájení výstavby automobilky v Nošovicích byl totiž kvůli němu odložen na neurčito.

Slavnost byla plánována na 17. května, nyní však není vůbec jasné, kdy se uskuteční. Takové omezení se však netýká pouze České republiky. Obdobně byl zrušen ceremoniál ve státě Georgie v USA, kde se má zahájit výstavba továrny Kia Motors, která patří do skupiny Hyundai.

Obě automobilky, tedy Hyundai i Kia, zrušily také veškeré plánované akce s investory na tento i příští měsíc. Dokonce se nebude konat ani schůzka s investory, na které měly být prezentovány výsledky společnosti za první čtvrtletí tohoto roku.

"Věřím, že tento vývoj nijak zásadně neovlivní investice firmy Hyundai v České republice," řekl pro Korean Times český ambasador v Koreji Tomáš Smetánka.

"Doufám, že Hyundai je natolik silná společnost, která nemusí měnit své plány v důsledku vyšetřování, a že současný vývoj neovlivní její dlouhodobé investiční rozhodnutí," dodal Smetánka.

Za všechno může soud

Jeden z nejmocnějších mužů korejské ekonomiky, šéf Hyundai Motor Čong Mong-ku, dnes stanul před soudem jako svědek. Jeho společnost se dostala do hledáčku vyšetřovatelů kvůli nelegálnímu politickému lobbingu a uplácení.

"Lidem se omlouvám," řekl osmašedesátiletý Čong novinářům před vstupem do budovy státního zastupitelství.

Zástupci automobilky se už za úplatkářský skandál veřejně omluvili a uvedli, že Čongova rodina věnuje celý podíl v divizi Glovis na charitu. Tato "lítost" tak přijde rodinu na jednu miliardu dolarů, tedy asi 23 miliard korun. Podle prokuratury však tento krok nebude mít žádný vliv na průběh vyšetřování.

Lobboval příliš aktivně

Nezákonných operací se měl dopustit podnikatel Kim Če-rok, když se díky svým stykům na nejvyšších politických místech snažil lobbovat za to, aby firma Hyundai mohla lehčeji a výhodněji převzít konkurenční Kia Motors.

Hyundai však nebyla jediným klientem činorodého Kim Če-roka. Svůj vliv a známosti s vládními činiteli využíval i k domlouvání fúzí a akvizicí dalších podniků. Přesto Kim většinu obvinění proti své osobě odmítá.

Zdroje pro nelegální lobbing měl získat od syna generálního ředitele Huyndai Čong Ui-suna, který je většinovým vlastníkem firmy Glovis. Ta je logistickou dceřinou společností korejské automobilky.

A právě akcie společnosti Glovis v ceně jedné miliardy věnované na charitu mají zachránit reputaci jedné z největších automobilek světa.

Kam se ubírá korejský průmysl

Vyšetřování a soudní proces v úplatkářském skandálu by neměl být jen soudem jednoho muže, ale měl by se obecně zabývat praktikami, jak velké průmyslové konglomeráty přesouvají peníze mezi jednotlivými podniky ve skupině.

Obřích průmyslových skupin jako Hyundai je v Koreji několik, říká se jim čeboly a povětšinou je řídí vlivné rodinné klany.

 

Právě se děje

před 56 minutami

Slovenští autodopravci oznámili ukončení blokád hranic

Unie autodopravců Slovenska ve středu večer oznámila, že ukončila protestní shromáždění na hraničních přechodech. Uvedla, že tak učinila po zákroku policie. Dopravci od úterý znovu blokovali mimo jiné některé hraniční přechody s Českem. Jejich protesty na hranicích zkomplikovaly například výrobu ve slovenské továrně francouzské automobilky PSA, které vázly dodávky ze zahraničí.

Slovenská vláda nepřistoupila v plné míře na požadavky unie ohledně výrazného snížení silniční daně a také zvýšení slev z mýtného. V obou těchto oblastech ale učinila ústupky, na nichž se dnes zástupci ministerstev dopravy a financí dohodli s větší organizací autodopravců Česmad Slovakia.

Zdroj: ČTK
Další zprávy