Kofola zaplatí milionovou pokutu, domlouvala si ceny

Tomáš Fránek
30. 7. 2008 13:42
ÚOHS jí napařil pokutu 13 milionů korun
Z oficiální kampaně společnosti Kofola.
Z oficiální kampaně společnosti Kofola. | Foto: Aktuálně.cz

Brno - Jedna z největších a nejznámějších firem v tuzemsku, společnost Kofola, porušila zákon a musí zaplatit více než 13 milionů korun.

Firma totiž podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v letech 2001 až 2008 se svými odběrateli uzavírala zakázané vertikální dohody o určení cen pro další prodej.

Závažné porušení zákona

Dohody byly sjednány s některými velkoobchodními odběrateli z různých částí České republiky, kteří byli zavázáni uplatňovat při dalším prodeji jednotné ceny.

Podle úřadu jde o závažné porušení zákona. "Určování cen pro další prodej vede v konečném důsledku ke zvýšení cen pro spotřebitele a omezení konkurence v rámci značky. Proto české i evropské právo považuje takové jednání za závažné porušení soutěžních pravidel," uvedl šéf úřadu Martin Pecina.

Pokuta mohla být ještě výrazně vyšší, mohla převýšit dvacet šest milionů korun.  

Kofola ale jako první firma v Česku přistoupila na narovnání - k činu se přiznala a ukončila svoje počínání. A s úřadem spolupracovala. Vzdala se také možnosti odvolání proti pokutě.

Obdivovaná firma

"Společnosti skupiny Kofola potvrdily existenci protisoutěžního jednání, jeho délku a uznaly také právní kvalifikaci jednání. Účastníci řízení rovněž předložili další důkazy dokumentující rozsah protisoutěžního jednání," uvedl úřad ve svém rozhodnutí.

Pecina řekl, že  sankce dostatečně vysoká, aby se firmě porušení zákona nevyplatilo. "Pro nás je důležitější, když máme jistotu, že ty protisoutěžní prvky napraví hned a zaplatí méně, než aby dostali vysokou pokutu a porušovali zákon ještě rok poté," uvedl Pecina.

Kofola potvrdila, že zákon porušila. "Rozhodnutí úřadu akceptujeme," řekl mluvčí Kofoly Martin Klofanda.

Kofola je podle ankety mezi průmyslníky třetí nejobdivovanější firmou v Česku.

Firma je jedním z nejvýznamnějších výrobců nápojů ve střední Evropě. Působí na českém, slovenském, maďarském a polském trhu. Za loňský rok dosáhly její tržby 4,4 miliardy korun, to je v porovnání s rokem 2006 nárůst o 15 procent.

V Česku tržby vzrostly bezmála o třetinu na tři miliardy korun. Firmu vlastní řecká rodina Kostase Samarase.

Čtěte dále:
V Česku Kofola utržila o třetinu více než vloni
Vinea patří Kofole, konkurence se ještě nevzdala
Kofola se vydává na další trh, jde do Maďarska
Kofola kupuje miliardového konkurenta

 

Právě se děje

Další zprávy