Klienti ČSOB měli "bezedné" účty

Adam Junek
5. 4. 2006 0:00
Praha - Docházejí peníze, limit na účtu je už dávno vyčerpaný? Nevadí. Klienti ČSOB měli v pondělí v noci šanci to obejít.

Bankomaty jedné z největších tuzemských bank totiž nebyly schopny ukázat zůstatek na účtu; na následnou výzvu k vydání peněz však prostředky vydaly. A to přesto, že zůstatek na účtu mohl být nižší než požadovaná částka.

Údržba může přijít klienta draho

"Mezi desátou a 22:40 byla prováděna běžná údržba modulu, který on-line autorizuje platební transakce. Protože nechceme omezit klienta v přístupu k penězům, volíme v tuto dobu off-line autorizaci," řekl deníku Aktuálně.cz mluvčí ČSOB Milan Tománek.

Podle něj bývají k údržbě nebo aktualizaci systému vždy využívány hodiny, kdy si vybírá nejméně lidí.

Klienti ostatních bank neměli možnost této "služby" využít. "Zůstatky zákazníků ostatních bank ověřujeme dotazem u vydavatele karty, a to i při odstávce našeho modulu," tvrdí Tománek.

Pokud se klient nedopatřením, (protože si nepamatuje přesný zůstatek na účtu), dostane do "mínusu", notně si připlatí. Při čerpání peněz nad sumu, kterou skutečně na účtu má, totiž začnou naskakovat úroky za tak zvaný nepovolený debet. Ty jsou například u Komerční banky 25 procent za rok, u ČSOB dokonce 30 procent.

"Podle našich zkušeností má běžný klient ČSOB povědomí, jak vysoký má zhruba zůstatek na účtu, takže v drtivé většině případů vědí, že jejich konto není kryto," míní Tománek.

Úmyslné přečerpávání - hrozí i trest

Konkurenční banky si podobné problémy nepřipouštějí.

"Síť bankomatů České spořitelny je na velmi vysoké technologické úrovni, a proto se takovéto pochybení nemůže nebo minimálně by se nemělo stát," uvedla Klára Gajdušková, mluvčí největší české banky.

Zároveň však připustila, že sytém je natolik složitou záležitostí, že nikdy není zcela jisté, že nemůže částečně zklamat.

Při on-line platbách se taková věc v zásadě nemůže stát, protože probíhají přes autorizační centrum plateb MÚZO. Problém samozřejmě může nastat při off-line operacích, tedy platbách tak zvanou žehličkou. Tam zpracování trvá déle," sdělila deníku Aktuálně.cz Romana Kubálková z tiskového oddělení Komerční banky.

Jsou však známy také případy, že i z bankomatů České spořitelny lze vybírat více peněz, než je klient oprávněn. "Stačí rychle oběhnout více bankomatů po sobě, než stačí systém zaregistrovat, že je přečerpáno," uvádí ze své zkušenosti jeden z klientů ČS, který si nepřeje být jmenován.

Navíc při opakovaném "podvůdku" při výběrech z bankomatů hrozí kromě vysokých úroků další nepříjemnosti.

"Jde o porušování smluvních podmínek a dá se klasifikovat jako trestný čin. Při opakovaném zneužívání bychom využili možností, které nám dává zákon," upozornila Gajdušková.

 

Právě se děje

Další zprávy