To plně koresponduje s plány České televize, která počítá s vypnutím analogového signálu 10. října 2010. Tento termín ve svém návrhu zveřejnil i Český telekomunikační úřad. Ve svém tiskovém prohlášení však ČTÚ uvedl, že "všechny termíny uvedené v návrhu opatření jsou stanoveny jako nejzazší možné termíny".
Je tedy možné, že se kompletní digitalizace dočkáme i o několik měsíců dříve, napsaly tento týden Hospodářské noviny.
Nyní mají zainteresované strany, tedy provozovatelé a operátoři, patnáct dní k tomu, aby ke zveřejněnému návrhu podali své připomínky.
Nové televize spěchají
Za co možná nejdřívější termín přechodu na digitální vysílání lobbují především společnosti, které svoji existenci spojily se spuštěním nové technologie.
Naopak pro pozvolný a pomalý přechod se zasazují stávající celoplošné televize. Pokud se totiž odsune přechod na digitální signál, a tím i začátek vysílání čistě digitálních stanic, stávající televize si budou moci rozdělit mnohem více peněz z reklamy.
Zástupce Asociace digitálních televizí Jiří Balvín již dříve řekl, že termín navrhovaný Novou, tedy rok 2011 či 2012, je nesmyslný.
"Ani omylem nepřipouštíme jiné datum než 9. září 2009," řekl pro ČTK Balvín.
"Pokud by skutečně došlo k vypnutí analogového signálu v ČR v roce 2011 nebo 2012, myslím, že málokdo z nás přežije ty další čtyři nebo pět let vysílání do prázdna," uvedl zakladatel Febio TV Fero Fenič.
Prozatím digitálně jenom zlomek
Podle výzkumu společnosti Factum Invenio má v naší republice přístup k digitálnímu vysílání 22 procent diváků. Jedenáct procent k tomu využívá služeb kabelových společností.
Pět procent lidí pak k digitálnímu příjmu používá převaděč zvaný set-top box. Jejich prodej však zatím není nijak závratný.
"Vzhledem ke spuštění digitálního vysílání v následujících letech nebyly prodeje set-top boxů v letech 2004 a 2005 nijak zásadní," řekl deníku Aktuálně.cz zástupce firmy Datart Pavel Sláma.
"Výjimku tvoří sportovní události, kdy se všeobecně prodává více audio a video techniky. Před Mistrovstvím světa ve fotbale jsme zaznamenali nárůst prodejů set-top boxů až 150 procent ve srovnání s průměrem předešlého měsíce," upřesňuje Sláma.
I podle údajů poskytnutých Ministerstvem informatiky je pokryto více než dvacet procent území.
"Dočasné digitální sítě jsou v současnosti potenciálně dostupné pro přibližně 3,6 milionů obyvatel a pokrývají asi 24 procent území," řekla deníku Aktuálně.cz mluvčí ministerstva Petra Zindulková.
Reklamní kampaň už od září
V pátek navíc Ministerstvo informatiky vyhlásilo veřejnou soutěž, v rámci které chce vybrat firmu, která vymyslí a uskuteční první etapu informační kampaně k digitálnímu vysílání. Tato zakázka by měla mít hodnotu 67 milionů korun bez DPH. Kampaň by měla být spuštěna již v září tohoto roku.
V rámci této kampaně by se občané měli dozvědět, jaké jsou možnosti příjmu digitálního signálu. V dalších fázích se pak diváci dozvědí podrobnější informace o průběhu přechodu mezi analogovým a digitálním vysíláním televizí.
K prvním vysílačům analogového signálu, které budou v rámci digitalizace vypnuty, patří ty v Ústí nad Labem a v Domažlicích. Ty totiž kolidují s německým digitálním rozhlasem. Tyto oblasti přejdou na digitální vysílání před účinností technického plánu přechodu.