Praha - Stát by chtěl z mýtného od silničních přepravců více peněz a firma Kapsch ihned cítí, že by z toho mohla něco mít. Deník E 15 přišel s informací, že rozmístění mýtných bran i na dalších 2500 kilometrech silnic první třídy, protlačuje Kapsch, současný provozovatel mýtných bran využívajících mikrovlnnou technologii.
Pokud by Kapsch skutečně dostal zakázku na rozmístění stovek mýtných bran, činily by podle deníku E15 náklady necelých pět miliard korun a stát by si přišel během šesti let na necelých dvacet miliard.
Kapsch sice tvrdí, že při použití satelitní technologie by se vybralo celkem o miliardu více, ale náklady by byly vyšší. S tím ovšem konkurence nesouhlasí. Navíc tvrdí, že při použití satelitní technologie by se dala zpoplatnit celá síť silnic 1. třídy, zatímco Kapsch by mýtné brány rozmístil jen na zhruba třetinové délce.
Faktem ale je, že délka zpoplatněných úseků bude zřejmě v příštích letech delší. Napovídají tomu další včera zveřejněná čísla: Skoro o měsíc a půl dříve než vloni zaplatili silniční nákladní dopravci na mýtném pět miliard korun. Hodně tomu napomohlo otevření pražského okruhu v úseku mezi plzeňskou a brněnskou dálnicí.
Denně stát z mýtného dostává 26 milionů
"Denní výběry po otevření pražského okruhu překračují 26 milionů korun," uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková. Jen v září se podle ní vybralo téměř 600 milionů korun, což je měsíční rekord od spuštění systému v roce 2007.
Více se ale vybírá také díky zotavování české ekonomiky po krizi a lednovému rozšíření mýtné povinnosti i na malé nákladní vozy od 3,5 tuny.
"Udrží-li se stávající dynamika výběrů mýta, tak místo 6,2 by stát mohl získat za letošní rok až 6,5 miliardy korun," upravil svou prognózu Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch, která mýtný systém postavila a pro stát spravuje.
Mýtné v Česku se dnes platí na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy. Délka zpoplatněných úseků silnic 1. třídy je celkem zatím jen 180 kilometrů.
Levnější doprava po železnici
Ministr dopravy Vít Bárta chce podpořit nákladní dopravu tím, že by snížil poplatek za použití kolejí železničním dopravcům. Ztráta by se pak měla dotovat z vybraného mýtného na větším počtu silnic 1. třídy.
Bártovi se nabídky Kapsche líbí. "Nabídka je dobrá, ale musíme ji porovnat s jinými návrhy," řekl k tomu Bárta. Podle Bárty by se sazby mýtného měly lišit podle denní doby a místa, MD prý přihlédne i k ekologickým aspektům. Vyšší mýtné se zřejmě bude platit například na silnici číslo 11 z Ostravy směrem na Slovensko.