"Přesně 70 dní a 14 hodin trvalo mýtnému systému v České republice, aby na předepsaném mýtě přinesl pro výstavbu a opravy silnic 1 miliardu korun," říká Martina Vápeníková, tisková mluvčí ŘSD.
Suma tři čtvrtě miliardy byla překročena koncem osmého týdne letošního roku.
Průměrně tak nákladní auta denně zaplatí více než 14 milionů korun za užívání dálnic a silnic, které jsou zatím mýtným zatíženy. Každou minutu tak přibude téměř deset tisíc korun, které předepíše Ředitelství silnic a dálnic autodopravcům.
Překvapivý je ale počet palubních jednotek, které řidiči užívají. Původní plány ministerstva počítaly asi se 70 až 80 tisíc. Nyní je jich vydáno již přes 150 tisíc.
Do konce roku 2007 bude navíc připravena druhá fáze mýtného systému, který pokryje většinu silnic první třídy.
Zde již ale kontrola a výpočet mýta nebude svěřen mikrovlnnému systému, ale založen bude na satelitu. Postaveno bude jen asi sto mikrovlnných bran, které pokryjí místa bez signálu.
"Tuzemský mýtný systém je pro nás další významnou referenci, proto vítám informaci, že přinesl státu již první miliardu korun na mýtném," říká majitel holdingu Georg Kapsch. Firma podle svých představitelů výrazně rozvíjí své aktivity nejen v oblasti dodávky mýtných systémů, ale i jejich provozování.
|
Kraje chtějí mýtné všude
V tuto chvíli se do diskuse o druhé etapě vložily i kraje. Asociace českých krajů požaduje, aby mýtné "zasáhlo" všechny silnice v České republice. Tím by se podle hejtmanů zabránilo tomu, aby se kamiony vrátily do center měst a snažily se tak vyhnout placeným silnicím první třídy.
"Systém by měl být motivační, aby kamiony vytlačil na kapacitní komunikace. Nejlevnější by měla být doprava na dálnicích, nejdražší na silnicích druhých a třetích tříd," myslí si Evžen Tošenovský, hejtman Moravskoslezského kraje.
Satelitní systém proto považují za velmi vhodnou variantu, která by umožnila zpoplatnit všechny silnice.
"Navázáním satelitních prvků výběru mýta na stávající mikrovlnný a vytvořením hybridního systému bychom chtěli vyjít maximálně vstříc požadavkům hejtmanů a regionálních samospráv, které volají zejména po možnostech regulovat dopravní toky v obcích a na silnicích nižších tříd," říká generální ředitel české pobočky Karel Feix.
Problémové cesty
Řidiči se ale snaží placení mýtného vyhnout i dnes, kdy je tento systém zaveden jen asi na tisícovce kilometrů. Neustále roste počet přestupků spojených s povinností dopravců platit mýtné.
"Do 5. března řešily mobilní hlídky celníků 4606 porušení právních předpisů," říká Jiří Barták, vedoucí oddělení Vztahů s veřejností Generálního ředitelství cel. Týdne tak speciálních aut celníků odhalí přes 500 přestupků.
Celníci podle Jiřího Bartáka uložili blokové pokuty v celkové výši 6,2 milionu korun. Ve více než pěti procentech případů pak byl dán podnět k zahájení správního řízení.
V rámci správního řízení jsou řešeny všechny přestupky, za které by měla být udělena pokuta vyšší než pět tisíc korun.
"Pokud je pokuta pod pět tisíc korun, většinou je přestupek vyřešen na místě. Pouze pokud řidič s jejím udělením nesouhlasí, probíhá správní řízení," uvádí Barták.