Brno - Řada tuzemských firem musela v uplynulých týdnech a měsících propustit mnoho zaměstnanců. I přesto se najdou takové, které jich mají i v době ekonomické krize nedostatek.
A dokonce se jim vyplatí do nových lidí investovat desetitisíce korun. Řeč je o dopravních podnicích největších měst v Česku. Postrádají takřka tři stovky lidí.
Redakce Aktuálně.cz oslovila zástupce sedmi největších dopravních podniků v zemi. Odevšad zaznívá takřka to samé.
"Chceme přijmout řidiče tramvají, trolejbusů i autobusů. V příštím roce až sto padesát lidí," naznačil Karel Homolka z brněnského dopravního podniku.
Osm desítek lidí chybí v Praze. "Máme nedostatek řidičů," vysvětlil mluvčí Ondřej Pečený.
"Hledáme deset řidičů trolejbusů a deset autobusáků," sdělil dopravně-provozní ředitel plzeňského dopravního podniku Václav Zikmund.
Obdobně jsou na tom i na Vysočině. "Přijmeme deset řidičů," potvrzuje podstavy Daniela Matějková z personálního oddělení Dopravního podniku města Jihlavy.
Trochu jinou strategii zvolili v Pardubicích. "Zaměřili jsme se zejména na ženy-řidičky," přiblížila plány Alena Kynclová. Chybělo jim pětadvacet řidičů a dnes již mají plno.
Hledáme řidiče. Značka: Naučíme vás řídit
Všechny oslovené podniky mají jedno společné - jsou ochotny zaplatit uchazeči autoškolu za desítky tisíc korun. "Držitele řidičského průkazu skupiny B či C přeškolíme na D. Zajistíme také platné profesní osvědčení," slibuje Pečený.
"Od pololetí platíme zaměstnancům řidičské oprávnění třídy D, disponují-li třídou C," přitakává mu Alena Čadová z českobudějovického dopravního podniku. "Vyšší třída řidičáku přijde na 17 tisíc korun. Profesní způsobilost přijde na šest až 25 tisíc korun - v případě, že je školen jednotlivec," dodává.
Podle Václava Zikmunda přijde investice do nového řidiče trolejbusu až na 120 tisíc korun. "Musí uzavřít smlouvu a pracovat minimálně čtyři roky, méně by se nám nevyplatilo," vysvětluje. "Pokud nováček odejde dříve než za čtyři roky, musí zaplatit přiměřený podíl ceny školení.".
Lákají řidiče na příplatky
Zaplatit řidičské oprávnění ale často nestačí. Některé podniky proto sázejí na platová zvýhodnění pro nováčky.
Například v Plzni chyběly před dvěma lety dvě stovky řidičů. Zájemce proto nalákali na takzvaný stabilizační příplatek. Jeho výše se mění podle toho, kolik lidí chybí. "Autobusáci dostanou k platu automaticky dva tisíce, trolejbusáci dva a půl tisíce a řidiči tramvají tisíc korun. Těch máme dostatek," vysvětlil Aktuálně.cz Zikmund.
Na peníze slyší lidé i jinde. "K motivování zaměstnanců rovněž používáme náborové příplatky," říká Čadová z Českých Budějovic.
Ostravský dopravní podnik v současnosti nedostatkem řidičů netrpí. Mluvčí Miroslav Albrecht nicméně uvedl, že podnik zintenzivňuje náborovou kampaň a přidává motivační stimuly. "Motivujeme i vlastní zaměstnance, kteří přivedou vhodné uchazeče," prozradil.
Finanční krize zasáhla zejména automobilový, sklárenský, ale i textilní průmysl. Automobilka Škoda propustila 1500 agenturních pracovníků a o práci přišli i někteří její subdodavatelé. Výroba dočasně stojí. Společnost Tatra propustila od června loňského roku 823 lidí.
Sklárny ve Světlé nad Sázavou zaměstnávaly 1200 pracovníků, dnes čekají na investora. Do konkurzu jde i jejich sesterská sklárna v Poděbradech. Společnost Hartman-Rico opouští Mostecký závod - propustí 249 zaměstnanců.
Míra nezaměstnanosti v listopadu vzrostla na 5,3 procenta z říjnových 5,2 procent.