Brno - Hypermarkety a supermarkety musí nakupující přiměřeně informovat o ceně zboží, které jim nabízejí.
A když to neudělají, má právo jim obchodní inspekce udělit vysokou pokutu.
Nejvyšší správní soud tak zamítl stížnost společnosti Ahold, které se nelíbila pokuta ve výši jednoho milionu korun udělená Českou obchodní inspekcí.
Složité čtečky
Firma o ceně některých výrobků totiž informovala umístěním několika čteček, k nimž bylo možno přiložit čárkový kód zboží a zjistit cenu.
Podle Nejvyššího správního soudu musí být ale spotřebitel o ceně informován přiměřeně.
Tuto přiměřenost Nejvyšší správní soud vztáhnul především k velikosti a členitosti prodejny, rozmanitosti zboží či množství zákazníků, kteří mohou v prodejně nakupovat.
"Ve velkoplošných prodejnách by byl spotřebitel nucen s každým výrobkem - nehledě na jeho objemnost, o jehož koupi uvažuje, jít ke čtecímu zařízení a zde zjistit cenu. Pokud by se na základě zjištěného údaje rozhodl zboží nekoupit, musel by absolvovat cestu k regálu, kde je zboží nabízeno. Pokud by po načtení kódu spotřebitel zjistil, že cena sice neodpovídá jeho představám, ale není excesivní, jen málo pravděpodobně by cestu zpět vážil. Způsob informování v posuzovaném případě se tak nejeví jako přiměřený," uvedla předsedkyně senátu Nejvyššího správního soudu Miluše Došková.
Třicet kontrol
Firmě byla vyměřena pokuta, protože při třiceti kontrolách v období od 6. 1. 2005 do 29. 3. 2005 byly nesprávně účtovány kontrolní nákupy v provozovnách Hypernova a Albert v Chebu, Nymburku, Brně, Chrudimi, Ostravě, Vysokém Mýtě, Milevsku, Plzni, Králově Dvoře, České Lípě, Kunovicích, Poděbradech, Kroměříži, Vsetíně, Klatovech, Karviné Fryštátu, Olomouci, Havířově, Uherském Hradišti, Modřicích, Příbrami, Horažďovicích, Praze Kobylisích, Opavě, Náchodě, Valašském Meziříčí a Praze Chodově.
Některé výrobky zakoupené do kontrolních nákupů prodávala společnost v nesprávné hmotnosti, u některých výrobků uváděla dvojsmyslné a nepravdivé informace o jejich vlastnostech, neuváděla u některých výrobků informace o způsobu jejich použití a údržby, údaje o výrobci nebo dovozci
Ahold mimo jiné neseznámil spotřebitele s cenou platnou v okamžiku nabídky, uvedl nesprávnou cenu u některých výrobků, neinformoval spotřebitele o ceně v souladu s cenovými předpisy, vzbuzoval zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti, dále způsoboval zdání, že cena byla nebo bude snížena, i když tomu tak nebylo.