Praha - Snaha zalíbit se voličům - tak čeští odborníci hodnotí přání francouzského prezidenta Nicolase Sarkozyho, aby se francouzské vozy vyráběly doma a ne třeba v Česku. Jeho plán by podle nich omezil volný trh, navíc ho považují za nereálný.
Vyrábět auta v České republice a prodávat je ve Francii je neospravedlnitelné, prohlásil prezident ve čtvrteční televizní debatě.
"Prohlášení pana prezidenta Sarkozyho považujeme za politickou proklamaci a jako profesní sdružení se k němu nebudeme vyjadřovat," uvedl pro Aktuálně.cz ředitel Sdružení automobilového průmyslu ČR Antontín Šípek.
Sarkozy ohrožuje volný trh
Francie má v plánu má podpořit francouzský automobilový průmysl miliardami eur. Podmínkou ovšem je, aby francouzské firmy, které přijmou od státu finanční pomoc, nakupovaly výhradně autodíly francouzské výroby. Veškeré jejich investice by navíc měly jít do rozvoje výrobních kapacit ve Francii a výroba se nesmí stěhovat.
Podobné návrhy jsou podle analytika Karla Potměšila ze společnosti Cyrrus přesně těmi, které by průběh krize jen prohloubily. "Snahy upřednostňovat, ochraňovat domácí firmy a znevýhodňovat zahraniční, bránit volnému pohybu zboží mezi zeměmi, vytváření různých bariér v podobě, kde se co má nebo nemá vyrábět, by situaci jen zkomplikovalo," domnívá se analytik.
Podle Hospodářské komory návrh zahrnující stažení výroby aut z Česka zpět do Francie přímo ohrožuje jednotný volný trh a jde proti myšlenkám a principům Evropské unie a čtyřem základním svobodám - svobodný pohyb služeb, zboží, kapitálu a osob.
"Česká republika jako předsednický stát EU by se proti tomuto návrhu měla co nejdříve a velmi ostře ohradit. Bude-li i nadále Francie trvat na svých protekcionistických opatřeních, je smysl EU vážně ohrožen," komentoval návrh prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.
Firmy na to dobrovolně nepřistoupí
Provedení Sarkozyho přání se zdá být nereálné i z finančního hlediska. "Nemyslím si, že by reálně něco podobného hrozilo, jde především o politický výrok. Ani jedna z firem, kterých se výrok týká (Peugeot, Citroën) nebude mít o něco podobného zájem - výrobu v ČR mají z důvodu nižší nákladovosti," říká Potměšil
Jen teoretická možnost přesunu výroby do Francie by podle něj jednak zvýšila výrobní náklady těchto automobilek a navíc by byla spojena s náklady na samotný přesun výroby. "Neumím si představit, že by k tomuto nějaká firma dobrovolně přistoupila," dodává analytik.
Také ministr průmyslu a obchodu Martin Říman i jeho stínový opoziční protějšek Milan Urban se shodují, že francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën neposlechne Sarkozyho a nepřesune závod z Česka do Francie. "Jsou to naštěstí soukromé firmy a budou se rozhodovat samy, ne podle názoru politiků," prohlásil dnes Říman.
Odstěhování společného závodu TPCA z Kolína by podle nich znamenalo vrátit miliardy korun na investičních pobídkách. "Automobilka je smluvně svázána s českým státem. Nakonec není jenom francouzská, ale také japonská," zdůraznil Urban. PSA Peugeot Citroën provozuje závod v Česku společně s japonskou Toyotou.