Paříž - Po dvou týdnech zadržování uvolní pařížské letiště Orly letadlo nízkonákladové společnosti SkyEurope. Informovala o tom ČTK s odvoláním na mluvčího společnosti. Letadlo zadrželi zaměstnanci letiště ve stejný den, kdy bratislavský soud pro slovenské aerolinky potvrdil ochranu před věřiteli.
I když měl status ochrany před věřiteli chránit SkyEurope před vymáháním dluhů v celé Evropské unii, společnosti se nepodařilo vyjednat uvolnění letadla a musel o něm rozhodnout až dnešní soud.
Ten také před dvěma týdny zadržení letounu nařídil na žádost správy pařížských letišť. SkyEurope totiž neuhradila manipulační poplatky. Jednání o jejich zaplacení podle ČTK stále pokračují. Na domovské letiště se letadlo vrátí, jakmile se k němu dostane posádka.
Nebyla to však jediná potíž, která v uplynulých dvou týdnech SkyEurope potkala. Problémy nastaly o dva dny později i na letištích v rumunské Bukurešti a bulharské Sofii.
Některé agentury informovaly o tom, že letadla byla také zadržena kvůli dluhům, mluvčí společnosti to však popřel.
A zatím poslední komplikace se odehrála minulý čtvrtek opět na pařížském Orly. Personál letiště totiž neopatrnou manipulací s nástupním tunelem poškodil přívod elektrického proudu do letadla a letoun tak musel zůstat stát v Paříži.
Cestující mají nárok na odškodnění
Pokud se některý z cestujících dostane do podobné situace, má nárok na odškodnění. V případě zpoždění letadla o nejméně dvě až tři hodiny musí aerolinky zajistit stravu a občerstvení. Cestující má nárok také na dva telefonní hovory nebo podání dvou zpráv elektronickou poštou.
Při delším zpoždění, tedy více než pět hodin, může cestující svou letenku zrušit a má nárok na vrácení peněz za tu část cesty, která se neuskutečnila. A pokud se let opozdí o celý den, aerolinky hradí cestujícím ubytování a cestu z letiště a zpět.
V případě zrušení letu mají cestující právo i na přesměrování letu, tedy na let jinou trasou nebo dokonce s jinou leteckou společností na cílové místo určení.
Přesměrování pak ale snižuje výši odškodného, na které mají lidé nárok. To se pohybuje mezi 250 eury a 600 eury podle délky letu a cílové destinace.
Větší problém by však cestující měli, pokud by jejich aerolinky zkrachovaly v době mezi zakoupením a využitím letenky.
„Letecké společnosti totiž nemusí mít, na rozdíl od cestovních kanceláří, pojištění proti úpadku. Klienti tak nemají žádný zákonný nárok na vrácení svých peněz, za které si nakoupili letenky," upozornil před časem Tomio Okamura, viceprezident a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.