Firmy z ciziny platí pozdě. Až na obchodní řetězce

Ekonomika Ekonomika
1. 4. 2010 16:01
Téměř 80 procent firem se zahraniční klientelou musí počítat s tím, že jim faktury zaplatí se zpožděním.
Peníze včas? Většina firem musí počítat s tím, že faktury dostanou zaplacené se zpožděním.
Peníze včas? Většina firem musí počítat s tím, že faktury dostanou zaplacené se zpožděním. | Foto: Policie Moravskoslezského kraje

Brno - Zahraniční zákazníci jako seriózní ostrůvek spolehlivosti v době krize? Řada českých firem, které mají mezi klienty ty ze zahraničí, by nejspíš nesouhlasila.

Podle průzkumu skupiny Citfin mezi několika stovka malých a středních podniků, se právě zahraniční zákazníci často opožďují s placením. Pravidelné prodlevy, s nimiž se už naučili počítat, znají v téměř 80 procentech firem se zahraniční klientelou. V posledních měsících navíc přibývá i velkých společností, které se s platbami opožďují.

"Zahraniční podniky se samozřejmě setkávají s podobnými problémy jako ty domácí. Globálnost krize se projevuje také na tom, že zpožděná platba nezná žádných hranic," komentoval průzkum analytik Citfin Tomáš Volf.

Nejspíš jedinou výjimku tvoří obchodní řetězce, které prodávají převážně potraviny. Právě jim dodávají v drtivé většině dvě procenta dotázaných firem, které si na platební morálku klientů nestěžovaly.

"Obchodní řetězce jsou tady ve výhodě, jelikož převážně profitují z prodeje potravin, na kterých Češi nešetří," vysvětlil to analytik. Tento vývoj potvrzují i statistické údaje - ač Češi v loňském roce šetřili na všem možném, jejich výdaje u potravin a nealkoholických nápojů dokonce mírně vzrostly.

Na zhoršující se platební morálce je podle odborníků největším rizikem dominový efekt, který vyvolává. Pokud obchodník nemá dostatečnou finanční rezervu, nutně se v případě opoždění platby od vlastních klientů dostává sám do skluzu u svých dodavatelů. Tomuto efektu se proto lépe brání větší firmy.

 

 

Právě se děje

Další zprávy