Filmy si online jen tak nekoupíte, přiznává distributor

Jan Kovalík
9. 4. 2011 21:21
Podle šéfa MagicBoxu není filmový průmysl v krizi

Praha - "Filmový průmysl není v krizi," říká Jan Rubeš, ředitel firmy MagicBox, která v Česku distribuuje DVD a Bluray disky studií jako Warner Bros, Paramount, Dreamworks nebo Disney.

Jako jeden z mála zástupců této branže nepropadá hysterii, když přijde řeč na pirátství a věří, že digitální distribuce je prodejní model budoucnosti. Kdy se ho v komfortním kabátě dočkáme v Česku si ale netroufá odhadnout.

Aktuálně.cz: Na internetu koluje petice ´Nenuťte mě krást´. Milovníci filmu v ní žádají o vytvoření legálního a jednoduchého portálu, který jim umožní kupovat digitálně filmy. Co si o petici myslíte?

Je to výzva, kterou do jisté míry chápu, ale obávám se, že podobná věc v Česku nemůže vzniknout. Je to dáno tím, že práva na různé filmy jsou tak prokombinovaná a jejich majitelé se mění. Situace je jiná i podle místa. Na jeden film má tu práva jeden distributor a tu zase jiný.

A.cz: Ale to je z pohledu zákazníka druhořadé. Ten se chce podívat na film a pokud mu ho snadno nenabídnete, velmi pravděpodobně si jej stáhne ilegálně.

To je pravda. Pirátství nikdy úplně nezmizí. Ale ti distributoři si licence koupili, nějací producenti na film sehnali peníze a musí ho ufinancovat. Takže mají plné právo s tím nakládat, jak uznají za vhodné. Do toho jim nikdo mluvit nemůže.

A.cz: Proč se velcí vydavatelé nedokážou dohodnout na vytvoření jednoho místa, kde budou k dostání filmy všech k dispozici k legálnímu stažení?

Díváte se na to příliš globálně. Zřejmě se jim vyplatí mít ten trh rozdělený. My máme například od Warner Bros práva jen na distribuci DVD a Bluray, ne na kino nebo video on demand (VOD). Je to přirozené. Mají své zboží a snaží se jej prodat, co nejlépe.

A.cz: Proč si tedy v Česku nemůžeme jejich zboží digitálně koupit?

Můžeme, ale ne úplně všechno. Pomalu se to rozjíždí. Portál, který chce prodávat filmy po internetu, se musí s vydavateli dohodnout. To není lehké. Každý chce jiná procenta a těch modelů prodeje je víc. Platit za jedno shlédnutí, nebo paušálem za určitý balík.

A.cz: Na čem to tedy závisí?

Na vyjednávání. Například i u prodeje za měsíční paušál, kdy zákazník platí fixní sumu a dívá se na filmy přes internet, je to problém. Jeden vydavatel dá do balíčku za paušál skvělý film, trhák, kvůli kterému si lidé balíček zaplatí. Mají si tedy tržby z balíčku rozdělit všechny filmy rovným dílem nebo náleží víc tomu trháku? Opravdu to není jednoduché dohodnout.

Foto: Warner Bros. Pictures

A.cz: Kdy se podle vás majitelé licencí konečně dohodnou?

Věřím, že se nakonec dohodnou. Ale kdy, to opravdu netuším.

A.cz: Není pak ale nešťastné říkat, že filmový průmysl je v krizi? Není to tak, že majitelé licencí vydělávají stále dost, jen se snaží vydělat ještě víc?

Všichni se snažíme vydělávat více. Na druhé straně se musí stále více peněz vracet zpět do výroby a rozvoje technologií. Například vyrobit film ve 3D a dostat jej na Bluray je zkrátka nákladnější. Směr tohoto průmyslu určují fakticky americká studia. Ta se dohodnou na jedné společné digitální platformě jedině, pokud to pro ně bude ekonomicky zajímavé.

A.cz: To se nedá předpokládat. Sám říkáte, že roztříštěnost trhu jim vyhovuje?

Je to možné. Když je nejhůře, dokáží se dohodnout. Svědčí o tom sjednocení formátu VHS, ač byl Betacam technologicky lepší, pak DVD a nyní celosvětově Bluray.

A.cz: Je tedy podle vás filmový průmysl v krizi?

Není. Film je artikl, který zajímá téměř každého. Lidé chodí do kina, sledují filmy v televizi a dokonce si je kupují na discích. Jen je stále těžší je na těch discích prodávat, což jako distributor vidím. Cena benzinu, ceny obalů a materiálu na disky stoupají a je nutné je ekologicky likvidovat. To vše stojí peníze a bude to mít jednoznačně vliv na rozvoj digitální distribuce. Lidé ale pořád neváhají zaplatit za film v pěkném obalu víc, než za disk v papírové pošetce.

A.cz: Takže prodávat disky se vám stále vyplácí.

Ano. I producentům. Pro ty je dobré mít na trhu víc distributorů, protože si konkurují a jsou ochotní platit. Bojují mezi sebou například o atraktivní nezávislé filmy a to je dobře. Když vydělávají producenti, mají pak peníze na nové filmy a my budeme mít zase co prodávat.

A.cz: Máte představu jaká je situace s video on demand (VOD) v okolních zemích?

Každé studio, které zastupujeme, si organizuje pravidelně své vlastní obchodní konference. A je příznačné, že o VOD jsme se - v rámci středoevropského trhu - bavili s jedním z nejvýznamnějších studií poprvé letos v lednu. Dříve studia práva na VOD pro naše teritoria nechtěla řešit.

 

Právě se děje

Další zprávy