Brno - Živnostenský odbor pražského magistrátu rozhodl, že cestovní kanceláře uváděním neúplných cen zájezdů neporušují zákon.
Magistrátní odbor tak zrušil desetitisícovou pokutu, kterou dostala jedna z největších tuzemských cestovních kanceláří Exim Tours. Tu cestovní kancelář dostala od živnostenského úřadu v Praze 5.
Zákazníka to nemusí zajímat
Při kontrole iniciované Sdružením na obranu spotřebitelů magistrát totiž zjistil u zájezdu do Tuniska, který cestovní kancelář nabízela za asi tři a půl tisíce, že při přičtení palivových příplatků, letištních a bezpečnostních tax a také příplatku za silvestrovské oslavy cena stoupla o čtyři tisíce korun.
"Povinné příplatky jsou uvedeny v dolní ceně letáku, to ale může spotřebitel přehlédnout, nemusí je považovat za důležité, nebo se jimi nezabývá," uvedl v rozhodnutí úřad, podle kterého je uvádění neúplných cen u cestovních kanceláří porušením zákona.
Ale nadřízený živnostenský úřad rozhodl na konci dubna opačně. "Skutečnost, že klient musí k získání informace, kolik zájezd stojí, sečíst jednotlivé složky, z nichž se cena zájezdu skládá, nemusí být porušením zákona," uvedla v rozhodnutí ředitelka živnostenského odboru magistrátu Jana Nováková.
Podle magistrátního odboru sice mají lidé v případě uvádění neúplných cen cestovními kancelářemi ztíženou možnost dozvědět se konečnou cenu, ale neodporuje to ale zákonu.
"Zákon nestanoví výslovný zákaz nabízení služeb způsobem, jak to praktikovala Exim Tours," rozhodl magistrát.
Nejsou to rohlíky
Cestovní kanceláře se zastala také Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Podle ní spotřebitelské sdružení postupuje v celé kauze bez důkazů. "Dochází tak k bezprecedentnímu veřejnému poškozování jména mnoha firem," uvedl mluvčí asociace Tomio Okamura s tím, že Exim Tours zvažuje právní kroky proti Sdružení na obranu spotřebitelů.
Podle něj není možné u zájezdu uvádět jednotnou, souhrnou cenu, protože jednotliví klienti mají různé požadavky. "Nákup zájezdu přece není to samé jako nákup jednoho rohlíku," uvedl Okamura.
Spor mezi spotřebitelským sdružením a Exim Tours ale nekončí, sdružení podalo kvůli uvádění neúplných cen žalobu.
"Spotřebitel tak v rozporu především se zákonem o ochraně spotřebitele získává informaci o ceně zájezdu, která vzbuzuje dojem, že je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Spotřebitel tak má značně ztíženou orientaci při výběru zájezdu," řekla mluvčí sdružení Ivana Picková.
Změna zákona
Podle obchodního ředitele cestovní kanceláře Jana Koláčného ale postupuje Exim při uvádění cen podle zákona.
Ministerstvo financí připravuje novelu zákona o cenách, podle níž budou muset být spotřebitelé seznámeni s úplnou cenou výrobků či služeb.
Směrnice Evropské unie zatím podle náměstka ministra financí Ivana Fuksy nařizuje prodejcům uvádět konečnou cenu pouze u výrobků, služby například leteckých společností či cestovních kanceláří by měla ošetřit nová evropská norma.