E-shopy nejednají fér. Dobré kupní smlouvy má menšina

Ekonomika Ekonomika
25. 4. 2012 12:09
Právníkům se nelíbí, že skutečná konečná cena bývá graficky potlačena
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Jen dva z 25 testovaných internetových obchodů vyhodnotili právníci odborného časopisu dTest jako neproblematické. Naopak drtivá většina z nich se ke svým zákazníkům nechová fér.

Vyplynulo to z průzkumu, během něhož se právníci časopisu zabývali správností nabídek a obchodních podmínek e-shopů. Zajímalo je správné uvádění cen, uzavírání kupní smlouvy a jednostranné změny cen. Se závěry ovšem poněkud nesouhlasí Asociace pro elektronickou komerce (APEK).

Zákazník má právo být informován o konečné ceně produktu, tedy se zahrnutím všech daní a recyklačních či jiných poplatků. "Některé e-shopy ale výslednou, tedy nejvyšší cenu opticky potlačí ve prospěch nižší ceny, například bez daně z přidané hodnoty", informuje časopis.

"Takové jednání není vždy nezákonné, ale nepovažujeme ho za korektní vůči spotřebitelům," říká vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený.

Kdy začíná platit smlouva?

Součástí průzkumu byl i okamžik uzavření kupní smlouvy, od něhož prodejce nemůže jednostranně měnit cenu či jiné náležitosti smlouvy.

Kupní smlouva by měla být podle právníků dTestu uzavřena okamžikem doručení objednávky spotřebitele prodávajícímu na základě konkrétně sjednaných podmínek v rámci objednávkového procesu.

„E-shopy nejčastěji označují za vznik kupní smlouvy okamžik, kdy kupujícímu dojde potvrzení o akceptaci smlouvy prodávajícím. Tím jsou ale samy proti sobě, protože v případě, že zákazníkovi potvrzení nedojde, pak smlouva nevznikla a spotřebitel jí tak není vázán," říká Zelený.

Právě s tím APEK nesouhlasí: "V obecné rovině souhlasíme s postojem dTest k informacím o cenách. V rámci certifikace APEK Certifikovaný obchod klademe důraz na to, aby spotřebitel před odesláním finální objednávky viděl a znal konečnou částku včetně všech poplatků (samozřejmě včetně DPH, recyklačních poplatků, ale i dopravné, doběrečné atd.), kterou za dodání vybraného zboží zaplatí. Pokud se týká momentu uzavření kupní smlouvy, zde se rozcházíme se zástupci sdružení dTest. V současné době neexistuje žádný judikát, který by tuto problematiku upřesnil a proto se jedná pouze o právní názor sdružení dTest," píše se ve stanovisku zaslaném redakci Aktuálně.cz. 

Právo na změnu ceny

Poslední oblastí, na kterou se průzkum zaměřil, byla možnost jednostranné změny ceny či zrušení smlouvy obchodníkem. Většina e-shopů si vyhrazuje na takovou změnu právo.

Lukáš Zelený s podobným postupem nesouhlasí: „Až na výjimky platí, že na smlouvě lze trvat za ujednaných podmínek. Výjimku představuje například zcela zjevný omyl v kupní ceně, kdy při uzavírání smlouvy musí být zcela jasné, že něco není v pořádku," dodává.

 

Právě se děje

Další zprávy