Brno - Když se zadlužit, tak nejlépe kvůli zvelebení svého obydlí. Statistiky úvěrových společností ukazují, že v krizi si lidé půjčují peníze na trochu jiné věci než před ní.
"Z celkového počtu financovaných žádostí bylo téměř 30 procent úvěrů použito k rekonstrukcím a opravám domů a bytů. Dalších 19 procent klientů využilo finanční prostředky účelově, a to k vybavení domácnosti respektive k pořízení nábytku," konstatoval Tomáš Siegler ze Správy marketingu a komunikace společnosti Cetelem.
Tento trend potvrzuje i další důležitý hráč na trhu s nebankovními úvěry - společnost Home Credit. Nedošlo sice k žádné šokující změně ve škále účelů, ale posun vidět je.
"Lidé méně nakupují a taky si berou míň úvěrů. Pokles vidíme u většiny druhů zboží, mírný nárůst pozorujeme u domácích doplňků a vybavení domácností a u nářadí a potřeb pro řemeslníky a kutily. Vrtačky, svářečky, obklady, šroubováky, stavebniny, pily - tyto výrobky teď nejčastěji zákazníci vyhledávají v regálech obchodů pro kutily a řemeslníky," konstatoval Vojtěch Ščevík, obchodní ředitel Home Creditu.
Lidé si kupují dražší zboží
Zvýšila se i částka, kterou si lidé průměrně u jednoho nákupu na splátky v hobbymarketu půjčili, a to o tisíc korun v porovnání s předchozím rokem na 13 500 korun.
"Vysvětlujeme si to tím, že lidé šetří i na opravách domu nebo bytu. Místo aby práci zadali firmě, raději se do ní pustí sami," podotkl Ščevík.
Doplnil také, že objem půjčených peněz vloni u Home Creditu klesl asi o čtvrtinu.