Dealeři Škody mají fintu, jak být levní

Tomáš Fránek
14. 11. 2006 23:00
Brno - Na koupi auta se značkou Škoda na Slovensku se dají ušetřit až desítky tisíc. Toho už využívají i oficiální prodejci mladoboleslavské firmy.
Foto: Škoda Auto

Auta vyrobená v Mladé Boleslavi a dovezená na Slovensko se tak vracejí zpět k zákazníkům v Česku. A to k malé radosti dalších, konkurenčních prodejců, kteří nabízejí auta za vyšší "české" ceny.

Na slovenské ceny Škodovek tak ve své jednorázové akci láká zákazníky jeden z oficiálních dealerů automobilky, společnost Araver, která má své prodejny jak na moravské, tak na slovenské straně hranice.

Levná konkurence

Firma totiž zákazníkům na české straně hranice nabízí auta ze svého skladu na Slovensku, vybrané auto pak převeze přes hranice. Zákazníci ho zaplatí sice v českých korunách, ale odvezou si ho za slovenskou cenu, a to přímo z prodejny na Moravě.

Infobox

Škodovka v číslech:

  • Automobilka Škoda Auto vytvořila za tři čtvrtletí zisk po zdanění 8,351 miliardy korun. Je to o 60,6 procenta více než ve stejném období loni, kdy zisk největší české firmy činil 5,202 miliardy korun. Tržby vzrostly o 7,1 procenta na 150,116 miliardy korun. 
  • Výsledek před zdaněním ke 30. září byl 10,6 miliardy korun, tedy meziročně více o 56,6 procenta. Souběžně se zvyšováním odbytu se hospodářský výsledek podařilo zlepšit pomocí optimalizace procesů a snížení materiálových nákladů. 
  • Počet zaměstnanců automobilky se zvýšil ve třetím čtvrtletí o 3,4 procenta na 27 242 lidí. Zvýšení počtu o 908 pracovníků je výsledkem náboru pro novou modelovou řadu Škoda Roomster.
  • Škoda Auto zvýšila za tři čtvrtletí celosvětové prodeje o 11,1 procenta na 410 719 aut. Letos plánuje prodat historicky rekordní počet 530 000 vozů, dosud jich prodala nejvíce loni, a to 492 000.
  • Historicky prodejních rekordů bylo v září dosaženo v Německu, Rumunsku, na Ukrajině, v Litvě a Rusku.

A ušetří desítky tisíc korun jak na ceně auta, tak za peníze zaplacené za povinné ručení, které by musel kupující zaplatit v případě, že by auto koupil přímo na Slovensku, a pak ho převezl přes hranice.

A tak zatímco za Škodu Octavia Combi Ambiente 1,9 TDI na české straně zaplatí zákazník 621 800 korun, slovenská cena nabízená Araverem je o 76 800 výhodnější.

Dalším prodejcům Škodovek kterých je v blízkosti hranic se Slovenskem třináct, se akce s dovozem mladoboleslavských aut ze Slovenska příliš nelíbí, oficiálně ale akci svého konkurenta komentovat nechtějí.

"Je to samozřejmě velmi nepříjemná konkurence. Navíc si myslím, že to není úplně v pořádku a měla by na to reagovat přímo automobilka," uvedl zástupce jednoho z prodejců.

Samotná Škoda Auto ale takový způsob prodeje nemůže nijak ovlivnit. "Právní řád a takzvaná bloková výjimka a z ní vyplývající pravidla pro obchod s novými vozy tento postup umožňuje a my do něj v rámci svobodného obchodu nemůžeme zasahovat," uvedl pro deník Aktuálně.cz tiskový mluvčí automobilky Jaroslav Černý.

Podle něj jde o akci na podporu výprodeje skladových vozů. "I na českém trhu se objevují podpůrné akce a možnosti jak zatraktivnit prodej," dodal Černý.

Na zájem zákazníků z Česka o levnější škodovky na Slovensku upozornili prodejci už minulý rok, šlo ale o prodej aut přímo v autosalonech na Slovensku. "Jezdí sem obyvatelé z České republiky, informují se ohledně našich aut, porovnávají si ceny. Říkají, že se jim nákup vyplatí," uvedl bratislavský prodejce Štefan Eszerhályos.

Foto: MZV

V Česku i na Slovensku si Škoda drží prvenství v prodeji nových aut. Na Slovensku do září firma prodala 15 153 aut v porovnání s 14 770 vozy ve stejném období loni. Podíl na trhu však klesl na 26,9 procenta z loňských 28,6 procenta.

Podle údajů Svazu dovozců automobilů Škoda v Česku prodala za devět měsíců letošního roku 46 252 vozů, což je o tři procenta méně než loni.

Stejně jako u sousedů

To, že prodejci využívají rozdílné ceny v jednotlivých členských zemích Unie jako nyní dealeři v Česku a na Slovensku, není po rozšíření Evropské unie nic neobvyklého.

Němečtí dealeři kvůli ceně raději než přímo od automobilek kupovali německé vozy v Polsku, kde byly výrazně levnější.

Podobná situace je také mezi Nizozemskem a Velkou Británií. I po započítání nákladů na přestavbu spojenou s tím, že v Británii se jezdí s volanty napravo, zůstávají ceny vozů dovážených z Nizozemska o pět až deset procent pod britskými cenami.

Koupí auta v cizině se navíc dá ušetřit podle firem působících v tomto oboru až pětina ceny. Podle studie Evropské komise, která srovnává prodejní ceny bez daně ve všech členských zemích, jsou v Česku ceny nových aut jedny z nejvyšších v Unii.

Foto: Škoda Auto

Bez započítání daní  jsou tak nejlevnější auta v Unii v Dánsku, Finsku a Maďarsku.

Nejdražší auta bez daně z přidané hodnoty se prodávají v České republice, a to průměrně o 7,3 procenta více než představuje průměr celé EU. Druhá nejdražší auta se prodávají v Německu.

Ceny bez daně jsou ty, které automobilky stanovují svým dealerům v jednotlivých zemích, a prodejci je respektují. Například na Slovensku je tak podle komise cena bez daně u stejného auta jako v Česku nižší o 1500 eur.

Pokud se ale započítají do ceny nových aut daň a další poplatky, tak už v Česku tak drahá auta nejsou. Podle poslední statistiky Roadtodata jsou tak naopak auta v Česku po Švýcarsku a Maďarsku třetí nejlevnější ze zemí v Evropě. V žebříčku Roadtodata ale nejsou zohledněny ceny aut na Slovensku.

Nejdražší je pak kvůli vysokému zdanění Dánsko.

 

Právě se děje

Další zprávy