Vzpomínka na slavného českého výrobce motocyklů Ogar. Pořádá se velkolepá výstava

Vzpomínka na slavného českého výrobce motocyklů Ogar. Pořádá se velkolepá výstava
Instalace výstavy den před otevřením.
V popředí poválečné dvouválcové třistapadesátky, hledané sběrateli značek Ogar i Jawa: nesou označení Ogar, vývoj a výroba je ale z Jawy.
Ogar 250 standard - vzácně dochovaný kus z roku 1935. Karburátor z boku vpravo jako na první sérii, startování už z levé strany. Nepůvodní je modernější světlomet a číslové tabulky na předním blatníku.
Ogar 250 standard - propagace prvního modelu.
Foto: Jan Čejchan
Jan Čejchan
24. 5. 2024 12:43
Nejprve uveďme na pravou míru, že neslaví výrobce, ten byl zrušen komunisty krátce po druhé světové válce. Oslavu 90. výročí založení značky ale pořádá Motoveterán klub Ogar, který má víc než padesát členů - a zve na výstavu do Velké Chuchle.

Klub pořádá výstavy i každoroční vyjížďky pod názvem Na Ogaru zemí Českou, pokaždé v jiném kraji. Se svými motocykly Ogar se členové klubu vydávají i na mnohem delší cesty, a tak již bylo možné potkat motocykly Ogar v Alpách, v Rumunsku, také v Barceloně, a dokonce až ve Švédsku za polárním kruhem.

Velkolepá výstava českých motocyklů Ogar se koná od tohoto pátku do neděle 26. května v prostorách pražského dostihového závodiště ve Velké Chuchli. K  vidění bude 50 až 80 motocyklů, k dispozici je velké parkoviště a ani špatné počasí nemůže akci pokazit, protože 50 motocyklů bude vystaveno v  zastřešené hale.

Maximální počet strojů bude možné vidět právě za dobrého počasí v sobotu, kdy na výstavu dorazí na svých strojích další majitelé motocyklů Ogar. Členové klubu budou zájemcům o historii značky odpovídat na dotazy a v prodeji bude i kniha o značce Ogar, pojednávající o všech modelech cestovních motocyklů i o sportovních speciálech a jejich úspěších.

O značce Ogar

Ve třicátých letech, kdy se už v Evropě schylovalo k válce, byl motocykl vnímán jen jako běžný dopravní prostředek. Mnohem méně byl tehdy využíván pro sport a pro volný čas. Proto byl zájem hlavně o motocykly s jednoduššími dvoudobými motory nižších kubatur.

Ty u nás začaly vyrábět v první polovině třicátých let ve větších sériích značky Jawa, ČZ a na jaře 1934 se k nim přidal i podnikatel Jan Machek, výrobce velocipedů a součástek pro automobily a motocykly. Představil svůj první motocykl nové značky Ogar, levnou dvěstěpadesátku s pouze dvoustupňovou převodovkou.

Motocykly začal vyrábět v nové továrně své firmy Autfit v pražských Strašnicích. Po velmi slibném rozjezdu, kdy během pár let postupně představil dvěstěpadesátky se třemi velmi odlišnými vlastními motory a stopětadvacítku s  motorem Sachs, omezila výrobu i vývoj motocyklů druhá světová válka.

Přesto byl za války v pražské továrně vyvíjen další, již čtvrtý model dvoudobé dvěstěpadesátky Ogar. Vývoj se týkal především zcela nového motoru a výtečné teleskopické přední vidlice. Nový nadějný poválečný model byl pak vyráběn jen v letech 1946 a 1947, poté byla znárodněná firma jako výrobce vlastních motocyklů zrušena a továrna i práva k používání značky Ogar byly předány firmě Jawa. Třetí největší československý výrobce motocyklů tak byl zařazen mezi mnoho našich firem zrušených komunistickou mocí.

Dřívější továrnu Autfit, později Ogar, znají proto pamětníci především z její pozdější více než čtyřicetileté historie, kdy byla v majetku firmy Jawa. Z toho přes třicet let jako Výzkumný a vývojový závod Jawa. Krátce po válce ale byly pod značkou Ogar nabízeny dvouválcové třistapadesátky Jawa, konstrukčně shodné s dvěstěpadesátkou známou jako pérák. Původní Machkova továrna byla nakonec rozprodána v konkurzním řízení při úpadku společnosti Jawa, a.s. v roce 2000.

 

Právě se děje

Další zprávy