Co může zachránit textilky? Sázka na správné zboží

Veronika Skálová Veronika Skálová
5. 12. 2008 12:00
Textilní továrny krachují a propouští
Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Reuters

Brno - Pokud se výrobci textilu v Česku zaměří na správné zboží, žádný krach jim nehrozí.

Tvrdí to výkonný ředitel Asociace textilního, oděvního a kožedělného průmyslu. Přitom hlavní strašáci textilního průmyslu v Česku se v poslední době příliš nemění. Asijská konkurence, posilující koruna a stoupající ceny energií.

Právě na tuto kombinaci doplatila mostecká továrna Hartmann - Rico.Ta skončí k prvnímu lednu, propustí 250 lidí.

"Důvodem je ekonomická neudržitelnost textilní výroby v Česku za podmínek, kdy koruna neustále posiluje zatím co indická rupie oslabuje. Cenové nůžky se tak nezadržitelně rozvírají," uvedl Lubomír Páleník, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Hartmann - Rico.

Podle něj se v Mostě nedařilo vyrábět obinadla za náklady, které by byly nižší než konečná cena. Přitom právě v Indii lze stejný sortiment vyrábět téměř s pětinovými náklady.

"To je naprosto logické. Už delší dobu je jasné, že v základní textilní výrobě, jako je třeba výroba T-shirts či právě obinadel nemůžeme Asii konkurovat. Jsou však oblasti které mají v Evropě budoucnost. Je to většinou zboží, které nabízí nějakou přidanou hodnotu," upozornil výkonný ředitel ATOK Jiří Kohoutek.

Nejnadějnější budoucnost mají podle něj dvě skupiny. První z nich jsou technické textilie, které se používají v mnoha oborech od stavebnictví až po zdravotnictví, druhou pak zboží, které je zapotřebí vyrobit rychle, na míru a ihned dodat.

"Je velká poptávka po službě, kdy si vyberete například základní fazónu obleku, tkaninu, určíte kolik chcete knoflíků a podobně a dodavatel vám oblek po změření dodá například do dvou dnů. To by se mu z Asie podařilo jen těžko," nastínil budoucnost textilního průmyslu Kohoutek.

V poslední době se také daří v Česku úspěšně vyrábět i prodávat takzvané například termoprádlo. U něj lidé hledají právě přidanou hodnotu - jeho funkčnost. Ta je důležitější než nízká cena.

 

Právě se děje

Další zprávy